DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Michala spiller ’uhørte kvinder’

2022 aug 26

Michala spiller ’uhørte kvinder’ i kirker landet over
Michala Linn tilbyder kirker et koncertforedrag om oversete kvindelige komponister i musikhistorien. Clara Schumann er en af dem.
Michala Linn er klassisk pianist og har netop færdiggjort et repertoire bestående af værker, der er komponeret af oversete kvindelige komponister. Nu turnerer hun over hele landet med koncerten ”Uhørte kvinder”. I Gudme på Fyn fik hun bl.a. følgende respons:

”Jeg var helt betaget! Hun var så naturlig, udlagde musikken for os på en måde, som alle kan forstå.”

”Jeg følte en ro, en afslapning. Michala Linn er jo helt ekvilibristisk. Fingrene går som tændstikker!”

”Jeg blev så følelsesmæssigt berørt, at jeg næsten var ude af mig selv. Det gik mig virkelig til hjertet.”

Michala Linn er uddannet på Syddansk Musikkonservatorium og har de senere år modtaget privatundervisning af kendte pianister som John Damgaard og Christina Bjørkøe. Lige nu studerer hun hos Lucy Parham i London, der underviser på The Guildhall School of Music and Drama.

I de 25 år, Michala har spillet klaver, er hun ikke en eneste gang blevet præsenteret for en kvindelig komponist. Men efter omfattende research har nu fundet de oversete komponister frem af gemmerne og er især betaget af Clara Schumanns værker.

Dem vil hun præsentere i en times program, hvor hun mellem værkerne fortæller om kvindernes kamp i en tid, hvor kvinder ikke havde samme muligheder som mænd for at koncentrere sig om kunsten.