DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Ny bog kaster lys over livet på kanten

2024 feb 20

Ny bog kaster lys over livet på kanten

35 årige Kamilla Maria Jakobsen opsøger de mennesker, andre går forbi. Hun er diakon og har sammen med sin mand truffet en beslutning om, at de udelukkende lever af hans indtægt, så Kamilla har tid til at opsøge mennesker, der kæmper med stofmisbrug, psykisk sygdom og hjemløshed.

"Jeg opsøger et miljø, de fleste holder sig langt væk fra. Jeg er sammen med mennesker, der lever på kanten og føler sig udstødt af fællesskabet. De oplever gang på gang, mennesker der ser skævt til dem, eller bare at være et nummer i et system. Alle har brug for at høre til og have en ven, og den ven vil jeg gerne være."

Jeg møder nogle gange en ven på banegården,
og vi stopper op og får en lille snak.

En dag spørger han mig:
“Synes du virkelig, at jeg er et menneske?”
“Ja,” svarer jeg med hele min krop.

“Hvad laver du egentlig?" spørger han.
“Jeg går rundt og snakker med mennesker.
Der er mange, der er ensomme,” svarer jeg.

“Ja, ligesom mig.”

“Er du ensom?" spørger jeg.

“Ja, men ikke lige nu.”

[Uddrag fra bogen]

"Jeg ville ønske, at jeg var lettere at elske" er titlen på Kamillas bog, der udkommer i løbet af april 2024, såfremt crowdfundingen lykkes. Bogen indeholder historier fra Kamillas tjeneste på gaden. Her er også samtaler med mennesker, der fortæller ærligt om livet med misbrug, kriminalitet og ensomhed.

"Jeg vil gerne inspirere til, hvordan vi kan være medmennesker for hinanden," siger forfatterspiren. "Mit håb med bogen er at fortælle, at Gud arbejder i mennesker, der lever et liv på kanten. Han opgiver ingen. Jeg ønsker samtidig at inspirere til, hvordan kristne og kirken kan være tilstede på gaden hos mennesker, der længes efter fællesskab.”"

19 år og frivillig på herberg
Da Kamilla Maria Jakobsen var 19 år, oplevede hun for første gang et "kald".

"Jeg var volontør på et herberg i København. En dag, da jeg gik ud af døren, var det som om, at jeg pludselig forstod, at Jesus ønskede, at jeg skulle være der og gøre en forskel. Jeg oplevede for første gang at få et kald, og jeg satte mig ned og skrev et brev til min kirke."
Som 19 årig skrev jeg:

Da jeg startede som frivillig, deltog jeg i en begravelse for en 77-årig hjemløs, og i kirken sad der 10-15 mennesker. De mennesker, der havde kendt ham længst, havde kendt ham i 9 år. Politiet fandt ingen pårørende. Ingen barndomsvenner, børn, søskende, gamle venner, der kunne fortælle beretninger om hans barndom, ungdomsliv eller voksenliv. Der er mennesker i dag, som lever i dyb, dyb ensomhed. Jeg føler et kald. Jeg kan mærke, at Gud har lagt en nød på mit hjerte, som brænder i mig. Jeg længes efter, at disse mennesker bliver en del af min familie, bliver en del af min omgangskreds, en del af vores fællesskab. Og jeg længes efter at tale med mennesker, der ikke først og fremmest taler om professionalisme og grænser i kontakten til disse mennesker, men taler om kærlighed!

- Kamilla 2009

[Uddrag fra bogen ‘Jeg ville ønske, at jeg var lettere at elske]”

Troen på gaden
Bønnen og troen på Gud er fundamentet for Kamillas tjeneste på gaden, og de fleste ønsker også at modtage forbøn.

“Gud er midt i livet som det her. Når jeg beder sammen med mine venner, hvad enten det er på et gadehjørne eller i min bil, så erfarer vi sammen, at Gud ikke afviser nogen. Han er det hjem, som vi alle længes efter, uanset om vi er hjemløse eller har et hjem.”

“En dag bad jeg med en kvinde på gaden: “Jesus, kom med dit lys”. Bagefter sagde hun: “Det hjælper, det er ligesom om det runger indeni”. En dag kom hun spontant og gav mig et kram og bad Fadervor sammen med mig. “

Information om bogen:

Titel: Jeg ville ønske, at jeg var lettere at elske - ord og billeder fra kanten

Bogen udgives via crowdfunding på platformen Kickstarter: www.kickstarter.com/projects/1544745443/jeg-ville-nske-at-jeg-var-lettere-at-elske

Crowdfunding vil sige, at forudbestillinger af bogen er med til at muliggøre, at den bliver trykt. Du kan gå ind på linket og vælge at forudbestille bogen, hvis du klikker "Back this project". Hvis valutaen er i dollars, kan du allernederst på siden skifte til danske kroner. Du skal registrere dig som bruger. Undlad at vælge login med Facebook, da det ikke rigtigt virker. Vælg "Sign up" og opret en bruger i stedet.

Bogen kan også bestilles ved direkte henvendelse til Kamilla@fynsvalgmenighed.dk