DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Som i et spejl, i en gåde

2006 apr 1

Galleri Emmaus er galleriet

for kristen religiøs kunst.

Galleri Emmaus, der ledes af Grethe Olsen, er et kunstgalleri med kristen kunst. Galleriets formål er at synliggøre den kristne tro: At gengive de bibelske fortællinger, de kristne symboler og begreber og den kristne kirkes historie. Galleriet er i vinterens løb flyttet til Lille Svenstrup Gods, hvor man 1. april havde fernisering på årets første udstilling "Som i et spejl, i en gåde".

Godset har ikke tidligere været åbent for offentligheden, men med indflytningen af Galleri Emmaus er der nu åbnet adgang til godset. At se kunsten i disse rammer giver beskueren en ganske særlig oplevelse.

Vi har brug for at høre Bibelens beretninger og få genopfrisket den kristne kirkes historie. Vi lever i en tid, hvor vores kirkeliv er til revision, og hvor mange selv designer deres tro. Mange, kristne og ikke kristne, har begrænset grundliggende teologisk viden og meget lidt kendskab til kirkehistorien. Jeg vil med Galleri Emmaus gerne gøre den viden mere tilgængelig. Kunsten kan formidle budskabet på en måde, så det sprænger de gamle klicheer og flosker, og når ind til kernen i evangeliet.

"Som i et spejl, i en gåde".

Om dette års første udstilling siger Grethe Olsen:

"Årets tema på Galleri Emmaus er et bibelcitat fra 1. Kor. 13:12. Spejlet var i oldtiden polerede metalplader, ujævne og ikke helt blanke. Billedet blev derfor ofte utydeligt. Paulus bruger det som et jordnært eksempel på, at vi som mennesker har svært ved at forstå Guds kærlighed og livets sammenhæng.

Jeg ønsker at se mere, lære mere, begribe mere om Guds væsen og hans skabninger og forholdet imellem dem. Ikke blot vide mere, men sådan for alvor forstå flere sammenhænge. Jeg bilder mig ikke ind, at jeg på noget tidspunkt kommer til at forstå rækkevidden af Guds væsen og Hans kærlighed eller menneskets mærkværdigheder, men ved at søge, finder jeg svar. Og hvert svar bliver sat sammen til brudstykker, hvis mønstre bliver til en større indsigt.

Kunsten er et spejl. poleret men ujævnt og ikke altid blankt. Men kunsten er for mig et af de medier, der sprænger klicheerne, og giver mig lov til at komme væk fra overfladen og dermed i dybden, hvor forståelsen både smerter og jubler og på kalejdoskopisk måde ændrer mønstrene."

Kunstnerne på forårsudstillingen 1. april til den 7. juni.
Adi Holzer
Udstiller med malerier og glasskulpturer samt en serie litografier. Uddannet ved Kunstakademiet i Wien i 1960.
"Han har i en række kirker formået at skabe figurativ kunst, der kan være dramatisk eller meditativ - men ikke sødladen eller ligegyldig"
- Kristian Jensen, Kunstavisen.

Nis Schmidt
Debuterede 1961 på "Den Frie", Kbh. Medlem af BKF. Udstiller med malerier.
"Nis Schmidt tager i sine billeder livtag med den moderne tidsalder ud fra en kristen forestillingsverden, og søger at finde og indkredse det hele menneske med dets stærke og skrøbelige sider."
- Lars Lisborg, Kunstavien 1/2005.

Sigrun Gunnarsdottir
Uddannet 1980 på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Medlem af BKF.
Udstiller med malerier
"Vi opfatter umiddelbart indholdet i Sigruns billeder, men aner det metaforiske niveau, som spiller på det ubevidste. Det er som om, de brænder sig på nethinden, og vi tager dem med os i tankerne i lang tid bagefter."
- Eva Furseth, norsk kunstkritiker

Se mere på Galleri Emmaus hjemmeside