DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Med fornuft skal fake news fordrives

6 feb. 2018

Sådan lyder en overskrift i en ny udgave af magasinet Kirke & Medier, hvor toneangivende mediefolk og eksperter giver deres bud på, hvordan fingerede nyheder kan bekæmpes.

For et år siden blev fake news for alvor kendt. Men hvad indebærer begrebet? Hvilke konsekvenser har det for demokratiet? Og hvad kan vi selv gøre for at stoppe det?
Det undersøger magasinet Kirke & Medier i en udgave med temaet Tillids(s)vækkende medier.
Professor Vincent F. Henricks lægger ud med at kortlægge hele syv variationer mellem sandhed og løgn.
- Fake news er en form for bullshit – helt nede på skalaen, siger han og forklarer, at fake news er værre end løgn, fordi den, der lyver, trods alt erkender, at der er noget, der er sandt.
Vincent F. Hendricks er professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet.

Politikere kan miste troværdighed
I magasinet fortæller Mette Vibe Utzon efter to år med DR2’s Detektor, hvor svært det kan være at få chefer og politikere til at indrømme sandheden.
- Det er faktisk overraskende få, der indrømmer, at de har taget fejl. De tager kampen op, om det nu er faktuelt korrekt eller ej.
Og det bliver ofte uskønt, synes hun:
- Det, politikerne er bange for - nemlig at blive udstillet som utroværdige - ender de faktisk med at være.
I magasinet fortæller debattør Özlem Cekic, at hun følte sig manipuleret med, da hun medvirkede i et program om clairvoyance på Kanal 4 – og stationens programdirektør forsvarer sig med, at det er betingelserne, når mange timer skal klippes ned til 42 minutter.

Enøjet journalistik
- Problemet er ikke fake news. Problemet er news, fastslår Ulrik Haagerup, kendt som nyhedsdirektør i DR og nu direktør for Constructive Institute ved Aarhus Universitet. Han forklarer:
- Alle journalister har lært, at en god historie er en dårlig historie. Vi vinkler på drama og konflikter, på skurke og ofre.
Men det er enøjet journalistik, mener han. Og den nyhedskultur vil hans nyoprettede institut lave om på. Opskriften er ganske enkel:
- Det er vores opgave at vise, hvordan verden ser ud, men det er også vigtigt at give nogle bud på, hvad vi så kan gøre. Breaking news handler om nu, mens undersøgende journalistik handler om at placere et ansvar for beslutninger i går. Konstruktiv journalistik bygger oven på med fokus på i morgen, siger han.

Tilliden bør genoprettes
I en kronik giver Lisbeth Knudsen gode råd til, hvordan man kan dæmme op for fake news ved at bruge god, gammeldags kildekritik og lade være med at sende noget videre på sociale medier, før man har fuldstændig styr på, at det kommer fra en pålidelig kilde. Lisbeth Knudsen er direktør og chefredaktør for Ugebrevet Mandag Morgen, der står bag Danmarks hidtil eneste faktatjek-site TjekDet.dk.
Og Jakob Illeborg fra DR1-programmet Kontant fortæller, hvorfor han vil hjælpe de mennesker, der er kommet i klemme i ’System-Danmark’:
- Vi skal kunne have tillid til hinanden i Danmark. Og er der tillidsbrud, skal de rettes op igen, mener han.
Magasinet Kirke & Medier udkommer fire gange om året til KLF, Kirke & Mediers 12.000 medlemmer og sendes gratis til Folketingets medieordførere, mediedirektører og redaktører ved public service-medierne DR, TV 2 og Radio24syv.

Svend Løbner Madsen

Tanker i tiden