DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Katastrofer

31 aug. 2017

Voldsomme vandmasser har i den seneste tid væltet ned over det sydøstlige Asien. Mere end 1200 mennesker er døde og dødstallet vil fortsat stige, for regnen ser ud til at fortsætte de næste 24 timer.

Katastrofechef i Dansk Røde Kors, Bjarke Skaaning fortæller at over 40 millioner mennesker i Indien, Bangladesh og Nepal er berørt, og næsten en million huse er mere eller mindre ødelagte og i Bangladesh er en tredjedel af landet berørt af oversvømmelserne.
Selvom monsunen i Asien kommer hvert år, udtaler katastrofechefen Bjarke Skaaning at det hårde vejrlig i den grad kom bag på dem, for der havde ikke været nogle indikationer på, at det blev så voldsomt.

USA er ramt af en orkan der har ført mere end 1200 mm vand med sig og har oversvømmet huse og vejnet. Alle de berørte steder har frivillige organisationer og myndigheder kæmpet og kæmper stadig for at komme befolkningen til undsætning.

Jeg tænker på alle de mange mennesker der står uden tag over hovedet og som mangler rent vand og mad. Mennesker som desperat søger efter deres pårørende. Mennesker der har mistet alt og som skal starte forfra. Frygteligt.
Man sidder i ærefrygt for naturens kræfter og undrer sig over dens voldsomhed, der medførte de mange ødelæggelser og det får mig til at tænke på noget jeg har læst for længe siden. I min ungdom læste jeg om en nordmand der udtalte: ”I de sidste tider skal der komme jordskælv og oversvømmelser, som skal få menneskene øjnene op for, at der er en Gud.”
Nogle vil måske mene, at katastroferne er en eller anden straf, som Gud lægger på os for vores selvtilfredsheds synder og manglende evne til at se eller opfange det guddommelige. Jeg tror ikke et øjeblik på at Gud ønsker at straffe os, det kan vi godt selv og gør det udmærket, uden at være klar over det. Gud ønsker, at vi skal omvende os til ham, så han kan genoprette os.

De sidste tider og Jesu genkomst. Lukas evangeliet kap. 21:
v7 De spurgte ham: »Mester, hvornår skal dette da ske, og hvad er tegnet på, at det skal til at ske?« v8 Han svarede: »Se til, at I ikke bliver ført vild. For der skal komme mange i mit navn og sige: Det er mig! og: Tiden er nær! Følg dem ikke! v9 Og når I hører om krig og oprør, så lad jer ikke skræmme. For det skal ske først, men enden er der ikke straks.« v10 Da sagde han til dem: »Folk skal rejse sig imod folk, og land imod land. v11 Der skal komme store jordskælv, og sted efter sted skal der komme hungersnød og pest; der vil ske forfærdelige ting og vise sig store tegn fra himlen.

Alex Wallin

Tanker i tiden