DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Glædelig jul

23 dec. 2016

Den 24. december sætter ca. 1 million danskere sig på kirkebænke og stole ud over det ganske land. 2016 er året hvor værdidebatten har fyldt i den offentlige debat, samtidigt med at samfundet bliver mere og mere overvåget og ufrit på mange fronter. Ofte er fronterne trukket hårdt op. Men juleaftensdag er kirken et helle. Julen er tiden, hvor de mange strømmer i kirke.

I vores samfund, hvor den snart sagt eneste værdi vi tør bekende os til, er ytringsfrihed, ja der vil der juleaften lyde en tekst af profeten Esajas om ret og retfærdighed fra Gud: Det folk, der vandrer i mørket, skal se et stort lys, lyset skinner for dem, der bor i mørkets land. Du gør jubelen stærk, du gør glæden stor; de glæder sig for dit ansigt, som man glæder sig over høsten, som man jubler, når man deler byttet. For det tyngende åg, stangen over deres skulder, og slavefogedens kæp brækker du som på Midjans dag. Hver støvle, der tramper i larmen, og kappen, der er sølet i blod, skal brændes og fortæres af ild. For et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste. Stort er herredømmet, freden uden ophør over Davids trone og over hans rige, så han kan grundfæste det og understøtte det med ret og retfærdighed fra nu af og til evig tid. Es 9,1-6a
I vores selvtilfredse nutids mørke uden Gud, lyder ordet om lys i mørket. Og nøj, hvor vi trænger til at høre dét. Også ordet om at det tyngende åg der er brudt, skal vi høre, for et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Og de tyngende åg vi igen og igen finder os tynget ned af, har Kristus brudt!

Vores håb er Kristus. Han er underfuld rådgiver, vældig Gud, evigheds Fader, fredsfyrste. Han lærer os at vi skal elske – også elske vore fjender. Han lærer os at vi skal gøre mod andre, sådan som vi vil, at de gør mod os. Han lærer os at Gud er vores Far og at vi skal tro på ham. For os døde han på korset, så det anklagende skyldbrev, der er rettet mod os, helt mister sin magt. For os opstod han, for at vi skal opstå en dag med ham. Mod håb lærer Jesus os at tro med håb. Livet får vi af Ham, i tro og af nåde alene.

Lørdag den 24. december 2016 vil ca. 1 million danskere sidde og lytte til det glade budskab. Tak for dét. Denne lørdag vil kirkerummet her og der, være en helle. Og de næste mange dage, håber jeg, alle vil vide, at kirken fortsat er et helle i tiden, alt imens samfundet udkæmper sine værdikampe og mørket sænker sig om os. Kirken er et helle fordi her lyder Gudsord og her kan vi møde Guds ånd og finde lys i livet. Kristus lever og hans rige er uden ophør. Og Hans rige er midt iblandt os, ja, inden i os! Og der hvor to eller tre er forsamlet i Jesu navn, er han selv tilstede. Så jo, julen er virkelig værd at fejre! Lyset er kommet til verden med Jesus Kristus.

Glædelig jul

Henrik Frimand-Meier