DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Adskil person og problem

29 feb. 2016

Politikerne er ikke i tvivl: Grimhøj-moskéen i Aarhus skal lukkes. Sådan lyder det fra flere politikere efter en TV2-dokumentar kunne afsløre, at Grimhøj-moskéens imam Abu Bilal har undervist kvinder i muslimsk sharia-praksis, hvor utroskab straffes med piskeslag eller stening.

Selvom imamens udtalelser er forargelige, er det langt fra nok til, at en lukning af moskéen kan komme på tale. Det vurderer strafferetsekspert.

Retten til at forsamle sig er grundlovssikret rettighed. Derfor skal der være tale om meget alvorlig kriminalitet, før man vil skride til eventuel lukning. At undervise i sharia-praksis vil jo strengt taget også kunne forekomme på Københavns Universitet. Og selv om der her muligvis er tale om en form for billigelse af sharia, så har jeg svært ved at se, at det i sig selv skulle være kriminelt. Derfor kan man godt være uenig i de holdninger, der tilkendegives. Men derfra og til at det skal være strafbart, er der meget langt,” siger professor i strafferet ved Aalborg Universitet, Jørn Bo Langsted.

Når Inger Støjberg, integrationsminister (V) udtaler: ”Fuldstændigt uhørt, at der findes mennesker i Danmark, der prædiker den slags” og mener, at hun har ”lyst til at få jævnet Grimhøj-moskéen med jorden,” så går hun over grænsen for, hvad hun som minister kan tillade sig, og glemmer at adskille person og problem.

Marcus Knuth (V), Naser Khader (C) og Trine Bramsen (A) er alle på samme linje med Inger Søjberg i deres forargelse over det menneskesyn Islam rummer. Det kan jeg sådan set godt forstå.

Jeg kan nemlig heller ikke forstå mennesker, der går ind for kalifat og sharialovgivning, så hvorfor følelserne løber af med politikerne i en menneskelig kontekst begriber jeg, men desuagtet er det totalt uacceptabelt i den politiske sammenhæng, når politikerne gør sig selv til smagsdommere og glemmer deres forpligtigelser mod Grundloven. Det går ganske enkelt ikke, at politikerne den ene gang efter den anden tilsidesætter respekten for Grundloven, der sikre os tros- og ytringsfrihed her i landet. Så længe Grimhøj-moskéen ikke opfordre til kriminalitet eller udfører ulovligheder har de lov til at være de ”palmetosser”, de nu engang er.

I den kristne kontekst skal ondt med godt fordrives og det der er brug for er, at kirken skærper sine åndelige våben. Værdikampen skal styrkes uden frihedsbegreberne sættes over styr. Åndelig formørkelse kan aldrig bekæmpes med undertrykkelse, men alene med åndelig åbenbaring og et fornyet åndeligt lys over spørgsmål, som dem Grimhøj-moskéen rejser. Nåden i Kristus, er ét af de svar vi skylder nydanskerne at fortælle dem om.

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden