DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Den rene vare – Tak!

17 feb. 2016

Den rene vare – Tak

Ved nytårsgudstjenesten skete dét. En iman, en rabbiner og en buddhistisk nonne var sammen med Københavns biskop og en lokal præst aktørerne i ”cirkus nytårsgudstjeneste”. Nu begynder nogle præster og meningsdannere i Folkekirken at åbne op for, at der kan læses op fra Koranen ved kirkelige handlinger, eller at der bedes en muslimsk bøn, hvis eksempelvis pårørende til en afdød er muslimer.

Gøgl og udvanding af kirkens rolle er sine steder ved at gøre vold på budskabet. STOP! Folkekirken fortjener bedre!

Som medlem af selvsamme kirke er det bedrøveligt at opleve evangeliets klare budskab om nåde og sandhed, på denne ’pladderballe’ facon tømmes for reelt indhold. Er det virkeligt det et flerkulturelt samfund har brug for, at kirken mister sin kant? Nej, tværtimod skal der spilles med åbne kort og gives klare meldinger. Folkekirken skal stå ved sin sandhedsværdi. Alternativet er ellers, at den taber sin berettigelse.

Vi har brug for en fornyet forkyndelse, og en levende tro på, at evangeliet er en Guds kraft til frelse og forløsning. Vi trænger igen til at blive berørt af Helligånden og få vores relation til både Gud og næsten reetableret i kærlighed og lys. Og til at vores bønner drives frem ærligt og oprigtigt, fordi engagement og passion tvinger os.

Sker dét, vil vi virkelig kunne gøre en positiv forskel i vores flerkulturelle virkelighed, uden hverken at ’klippe en tå eller hugge en hæl’, af det glade budskab vi har fået betroet.

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden