DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Ivan L. Jakobsen

Netpræst

Ivan L. Jakobsen, Tidligere sognepræst

Mail: ivanljakobsen@gmail.com

Vær velkommen, Herrens år.

16 feb. 2020

Allerførst
Godt Nytår.

Og så ønsker jeg, at 2020 ikke blot må blive et "godt nytår" -

men et af Gud velsignet nytår - "et Herrens år". Vi bruger også udtrykket "et Herrens år" om et forfærdeligt år, men det er min tro, at Gud ikke ønsker, at 2020 skal blive sådan. Tværtimod.

Hvordan bliver 2020 så et positivt og velsignet Herrens år?

Allerførst tror jeg, at det er utroligt vigtigt, at vi er taknemmelige for, at vi nu har fået lov at begynde på et nyt år. Glæde os over hver dag, vi får lov at opleve!

Også selv om dagene ligner hinanden – og ved vintertide er de endda så korte, at de næsten ikke er til at få øje på.

Og så alligevel: Selv i grå-grønne vintre er der Gud ske lov nok at glæde sig over. Her tænker jeg ikke kun på varmeregningen, der bliver mindre, men også på naturen. Har man øjnene ”med sig” – og bruger dem, så er der masser at glæde sig over. Selv det grå-grønne er jo fuldt af skønne nuancer, og når rimfrosten eller sneen (måske) kommer og dækker jorden og pudrer buske og træer, ja selv ukrudt og gamle stauder med sit hvide dække, ja, så er skønheden endnu større. Og bliver vinteren hård, - ja, så bliver varmeregningen godt nok større, - men sneen lyser op i den ellers mørke tid, - og hvor kan et snedækket landskab dog være smukt.

Så luk øjnene op – og glæd dig – ja, glæd dig også over, at du kan se. Heller ikke det er en selvfølge.

Så må vi glæde os over det nye år.

Og byde det velkomment, som Grundtvig gør i sine Nytårssalmer "Vær velkommen, Herrens år". (Den Danske Salmebog nr. 74 om Kirkens Nytår 1. søndag i Advent - og nr. 712 om Nytårsfejringen 1. januar).
Det nye år rummer en lang række muligheder, nye oplevelser, nye indtryk – og forhåbentlig mange nye glæder.

Og det tror jeg, at Gud ønsker os af hele sit hjerte.
Det synes jeg, at Grundtvig så stærkt digter om i Adventssalmen.

Her minder Grundtvig os om alt det, som Gud har gjort, for at give os et på allerbedste måde Herrens år.
Først "Julenat, da vor Herre blev fød, - da tændte sig lyset i mørkets skød".
Og når vi nu skriver 2020, skyldes det jo, at vi har noget at regne ud fra. Hermed mener jeg ikke det kedelige udtryk ”fra vor tidsregnings begyndelse” – men det langt mere livsbekræftende ”efter Kristi fødsel”. Netop Jesu Kristi fødsel, som vi lige har fejret, giver grund til glæde og håb.

Jesu fødsel blev fulgt op af Jesu liv, hvor Han gik rundt og gjorde alle ting vel; Han fortalte om Guds kærlighed; Han rakte mennesker Guds kærlighed, endda så meget, at Han døde af det. Men, Jesus Kristus vandt over døden, og det giver for alvor grund til stor glæde og håb.
Det udtrykker Grundtvig med ordene: "Påskemorgen, da Herren opstod, - da Livstræet fæsted i graven rod".

Og så minder Grundtvig os om, at selv om Jesus nu er i Himlen, hos Gud, så har Han stadig øje for os, så vi aldrig behøver at være alene:

"Pinsedag, da Guds Ånd kom herned, - da nedsteg Guds kraft til vor skrøbelighed." Vi må derfor blive ved med at søge fællesskab med Gud, fordi Han i Jesus Kristus og gennem Helligånden har søgt fællesskab med os. Vi må søge Gud i samtale/i bøn og vi må søge Gud gennem Bibelen og i gudstjenestens fællesskab med Ham og hinanden

Vi må med Grundtvigs ord gøre det i tillid til, at "Herrens år med vor Guds velbehag - nu bringer os glæde hver Herrens dag."

Jo, Gud har gennem Jul, Påske og Pinse gjort alt, hvad der skal til, for at 2020 må blive et på allerbedste måde velsignet Herrens År.

Så byd det velkomment - og byd Gud velkommen i dit liv.
Her et forslag til en bøn:

Kære Gud.
Tak, fordi du ønsker at give mig et velsignet Nytår. Tak fordi du gennem Jesus har gjort alt det, der skal til for at 2020 må blive et positivt Herrens år - og tak fordi du gennem Helligånden kommer til mig i dag.

Tak fordi du kender mig på godt og ondt. Tak, at din tilgivelse og kærlighed er udstrakt også til mig, - netop fordi Jesus gik gennem lidelse og død også for mig – og opstod til nyt liv også for mig.

Tak, at du gennem Helligånden vil hjælpe mig med at tro og blive ved med det.

Hjælp mig til at finde et sted – en kirke – hvor jeg gennem dit ord i Bibelen og i Helligånden kan være sammen med andre om at lære dig at kende, sådan som du kender mig.
Amen.

Godt og Velsignet Nytår.

Ivan L. Jakobsen
Tidl. Sognepræst

NB.
På "Den Danske Salmebog Online" kan du finde tekster og melodier til begge Grundtvigs Nytårssalmer -

som til alle Salmebogens 791 salmer.