DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Hold kursen! Hvilken kurs?

1 feb. 2020

I vores familie fylder det lidt, at vi har solgt vores faste holdepunkt på land, (vores hus med have) og skiftet det ud med et flydende hjem. En sejlbåd stor nok til at det skal være vores hjem fremover. Den skal ikke ligge fortøjet til en kaj, men skal ud på det åbne hav omkring vores skønne Danmark, hvor vi skal nyde det dejlige land vi bor i.

Bodil (min kone) og jeg har så fået papirerne i orden og taget duelighedsbevis. Så vi kan navigere rundt på havet, hvor der er en mere eller mindre flad overflade. Hvorunder der findes et meget varieret og kuperet terræn. Der mange steder stikker så tæt op under overfladen, at der ikke er plads til at sejle, så går man på grund. (Et er søkort at forstå, et andet skib at føre)
Når du kikker på et kort, skulle det være lige til at lægge en lineal mellem 2 punkter, og trække en linje. Aflæse kompasrosen, og så komme af sted.

Når du i virkeligheden hæver øjnene fra kortet. Ser du ind i en virkelighed, hvor vind og strøm påvirker din kurs. Jordens nordpol flytter sig, Bådens metaldele påvirker kompasset. Der er måske land eller lavt vand på linjen, det er ikke så lige til.
Det er en god sammenligning, med er livet for os alle sammen.
Vi sætter os ned og planlægger livet. Når jeg bliver stor, vil jeg ære brandmand, pilot, osv. Når du så bliver stor, ser verden noget anderledes ud.

Videnskabsmænd lægger kurs, jorden er flad. Så lægger de den om. Jorden er nu rund …..

Politikere lægger kurs, Så lægger de den om. Vi hører ikke meget til alle 2020 planerne, som vi har hørt om de sidste mange år. Nej nu er det 2030, 2050 osv.
Jeg kender èn planlagt kurs, der ikke er blevet skrevet om i flere tusinde år. Bibelen, Den tager højde for vejr og vind, og misvisninger af enhver art.

Når jeg lægger kursen for mit liv. Er det vigtigt at tage højde for så mange misvisninger og afvigelser som muligt.
Der er en misvisning, som bliver mere og mere negligeret. Den åndelige verdens indflydelse på verden. Det skinner igennem gennem religioner og åndsmagter. Vi skal bare forbyde religion, så ordner det sig alt sammen? Det er der flere stormagter der har forsøgt sig med. Det er nærmest gødning til det religiøse at forbyde det.

Den åndelige verden er en realitet. Vi bliver nødt til at tage højde for den, hvis vi vil sætte en pålidelig kurs. Passe på kloden, undgå krige, …

Hvis jeg som sejler siger, der er nogle misvisninger jeg ikke vil tage højde for. De er for besværlige, eller jeg forstår dem ikke, så rammer jeg ikke målet, og ender måske endda med at forlise.
Teori og praksis skal stemme overens, ellers er der en af delene der lyver, og det er sjældent at virkeligheden der gør det. Der er ret visninger, misvisninger i vores liv vi ikke forstår, men ret dig efter dem alligevel.
Joh. 14:6 Jesus svarede. ”Jeg er vejen og sandheden og livet. Ingen kan nå målet (komme til faderen) uden gennem mig”.

Der er ting i livet som vi bliver nødt til at navigere uden om, som kaptajnen på et stort amerikansk krigsskib, der sejlede mod et lys i horisonten, som lå lige på kollisionskurs. Han kaldte op og bad dem om at vige. De blev på kursen og holdt stædigt på sin ret til at holde kursen. Da han nærmede sig og kaldte op en sidste gang inden kollision, svare den fremmede. ”Du bliver nok nødt til at vige. Jeg er et Fyrtårn”.

Hilsen Hans