DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Se! Se! Hvor! hvor!

1 sep. 2017

I Johannes evangeliet 20 i ny testamente læser vi om Jesu discipel Thomas, der efter Jesus er genopstået, ikke vil tro på meddisciplene der har mødt Jesus. De fortæller begejstrede om hvordan de har mødt Jesus i live, men Thomas vil ikke tro det før han selv har set det, ja endda mærket sårene i siden og hænderne. Da Jesus senere møder Thomas, viser han ham sårene og lader ham mærke dem. Jesus siger ”tro i stedet for at tvivle.

Når nogle af vores venner ser noget, erfarer noget, får en åbenbaring. Hvad skal der så til for at vi lytter og tror på det de fortæller. Vi vil selv se det, vi vil erfare det samme, vi vil tage det til os som vores.

Når nogen kommer og siger jeg så et rådyr her til morgen, er vi mere tilbøjelig til at lytte, end hvis vedkommende siger at de så en isbjørn her til morgen. Vores logik siger at der findes rådyr her i skoven, så det er muligt du har set et. Det er derimod usandsynligt at du har mødt en isbjørn, da der ikke findes isbjørne her. Det kommer også an på hvor godt du kender den der kommer og fortæller. Kan du stole på ham? Plejer han at være troværdig?

En anden beretning er fortællingen om den samaritanske kvinde ved brønden fra Johannes evangeliet 4, Hvor Jesus gennem at tale ind i hendes allerdybeste hemmeligheder, overbeviser hende om hvem Jesus er, nemlig Guds søn. Kvinden løber ind til byen og fortæller om sit møde med Jesus. Folk der kender kvinden rigtig godt undres over den forvandling der sket med hende ude ved brønden. Et eller andet helt utroligt er der sket, så de gik med hende ud til brønden for at se hvordan tingene hang sammen. De mødte Jesus og hørte nu med ene øre, hvordan han fortalte om himmelen og jorden med en autoritet og dybde der undrede folk. Efter at have mødt Jesus sagde folk til kvinden. Nu tror vi, ikke på baggrund af din fortælling, men fordi vi selv har mødt ham.

For mig er det vigtigt at tilgå det jeg hører, med sund fornuft og en sund skepsis. Hvis min rigtig gode ven, eller en jeg stoler på kommer og fortæller han har mødt en isbjørn i baghaven. Så går jeg ikke bare lige om i baghaven, mens hvis det er et barn eller en jeg ikke stoler på vil jeg ikke engang vende hovedet for at tage stilling.

Vi bliver hver dag fyldt med beretninger fra hele verden om store såvel som små ting. Vi vurderer kilderne og lytter til de kilder vi stoler på. De sagde det i TV avisen! Det er videnskabeligt bevist! Det er en professor der har lavet undersøgelsen! Jeg har Googlet det! Det er kilder de fleste danskere tager som seriøse kilder.

Hvis det er præsten i kirken der sagde det, eller naboen der har hørt det nede i byen, så er vi mere skeptiske, eller har direkte en mening om pålideligheden.
Vi vurderer vores kilder. I Danmark er det videnskaben vi lytter til. I mellemøsten og mange andre lande, er det de åndelige vejledere der bliver lyttet til.

Der er mennesker, der oplever de mest fantastiske ting, og får øje på de mest fantastiske ting igennem livet. Og så er der dem, der går gennem hele livet, uden at se alt det fantastiske, der sker lige foran næsen på dem. Den første type, er dem jeg kalder ”Se, se” mennesker. Den anden type er dem der siger ”Hvor, hvor”.

Verden er fyldt med begge typer, og der er ikke en type der er bedre end den anden. Det er bare ikke så godt hvis du mister nysgerrigheden efter at udforske livet med en sund skepsis. Både jer der får øje på detaljerne og nuancerne i livet, og jer der skal have hjælp til at få øje på det.

Kulturen vi lever i har stor indflydelse på hvad vi tror på af det vi ser såvel som det vi hører og reagerer på. Når vi hører om mennesker fra andre kulturer, synes vi ofte de er naive og har et meget primitivt uoplyst syn på verden. Måske er det os der er de primitive?

Hold øjnene åbne og se verden omkring dig med respekt for kulturer og det du ikke forstår. Hvis nogen kommer og fortæller dig noget usandsynligt, så gå til det med sund skepsis. Træd uden for din komfortzone.

Hilsen Hans