DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Du er en søn, der får lov at hvile på de grønne Enge.

1 nov. 2016

Salme 23:1-3
Herren er min hyrde, han sørger altid for mig.

Han leder mig til grønne enge og fører mig til det friske vand.

Han redder mig når jeg går fejl, og leder mig ind på den rette vej, for Han er en god trofast Gud.

At hvile er en vigtig og tiltrængt del af vores (en søns) liv. Det er ikke noget, vi kun gør, når vi er ved at bryde sammen i udmattelse. Hvile er faktisk noget, Gud har bestemt til at være en del af vores hverdag. Det er så vigtig en ting for Gud, at Han har bedt os om, at afsætte én ud af syv dage til det ene formål at hvile.

Når vi ser på vores krop, og hvordan den fungerer, ser vi hvordan den er bygget til hvile. For at leve et sundt liv, skal vi sove 1/3 af vores liv. Hvis vi ikke gør det, bliver vores kroppe hurtigt slidt op, og vi bliver syge. Vi er designet, så vi dagligt skal hvile os for at leve et godt liv.

I Salme 4: 9, siger David dette om fordelene ved at hvile ... Jeg kan roligt lægge mig til at sove, for Du Herre, beskytter mig.

Og I Ordsprogene 03:24, skriver kong Salomon... Så kan du gå til ro uden at være bange, lægge dig ned og nyde din søvn.

Da Jesus levede på jorden, bar hele hans liv præg af et liv i hvile. Han var i stand til at sove på skibe midt i de værste storme. Og den fred, som Jesus har, har han lovet at give til os. Joh 14:27 siger ... Jeg giver jer min fred, og det er en bedre Fred, end den mennesker kan tilbyde. I skal ikke være bange eller modløse!

Jeg synes det er spændende når David i Salme 23 siger. Herren lader mig ligge på grønne enge. Når vi lever et travlt moderne liv, tager vi os ikke den tid der skal til, for at passe på vores liv og helbred. Gud er nådig, og lader omstændighederne omkring os tvinge os til ro. Han sørger for at vi får den mulighed for at lægge os til hvile på de grønne vange, og lader det stille vand flyde og genoprette vores sjæl

Hvis du nogensinde har følt, at du har været trængt op i en krog, og kun at have det ene valg, at være stille og vide at Han er Gud (Salme 46:10) vil du vide, hvad jeg taler om. Nogle gange har vi muligheden for at hvile efter eget valg, andre gange kommer der indblanding fra Gud, der ønsker at passe på os, af kærlighed til os. Uanset om du hviler frivilligt, eller naturen/Gud tvinger os, så tror jeg, at det Gud vores Far ønsker er, at omfavne disse tider i vores travle hverdag, og disse perioder i vores travle liv, med den virkelige værdi af hvilen i hans nærhed.

Salme 37:7 fortæller os at, du ikke skal blive sur over uretfærdighed, men sætte dig tålmodigt ned i hans nærværd og vente, så vil han gribe ind. Når vi lærer at hvile og vente. Når vi stopper vores egne forsøg på at opnå vores mål i livet, og går ind i hans hvile, erfarer vi den sabbat hvile, som Gud tiltænkte os ved at indføre sabbatten (Hebr 4: 8-11). Når vi lærer at hvile, begynder vi at sætte pris på ting, der er større end vores egen formåen. Når vi finder den indre fred. Finder vi, at ikke alene taler Gud i stilheden, Han er stilheden!

I et forældreløst samfund, er der travlhed, evnen til at være stille og hvile på de grønne enge er ikke værdsat. Det kan være værdsat for en kort periode, hvor vi er på ferie, men det er ikke værdsat som en livsstil. Den samme hyrde dreng, der lærte hemmeligheden at ligge på grønne enge, er den samme hyrde dreng, der nedlagde kæmpen Goliat, der plagede en hel nation.

Min bøn er, at vi alle kunne lære hemmeligheden ved at være i stand til at ligge på de grønne enge, så vores himmelske Far kunne genoprette vores trætte sjæle. Jeg beder til, at hvilen i Gud ville omslutte hver enkelt af os som et varmt tæppe. Må vores søvn være sød. Må vi finde trøst ved det rolige vand. Må vi selv lære at sove midt i de mest omtumlede storme!

Matthew 11: 28-30
Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og er tynget ned af byrder - og jeg vil give jer hvile.
Tag imod det åg, jeg lægger på jer, og tag ved lærer af mig, for jeg er ydmyg og selvopofrende. Så vil i finde ro i sjælen.
Mit åg vil hjælpe jer, og min byrde vil føles let.

Hilsen Hans