DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Bristede forventninger.

16 okt. 2008

Vi kender fortiden, i hvert tilfælde et stykke tilbage. Vi glemmer hurtigt, og skal ikke mange dage tilbage før vi kommer i tvivl om hvad der egentlig er virkelighed. Nuet er her hvor vi lever, Fortiden fortager sig i glemslens hav. Fremtiden har vi forventninger til, bygget på vores erfaringer fra fortiden. Vi har ikke selv overblik over fortiden, så vi vælger at bygge på forskellige historiske, videnskabelige, religiøse eller beretninger fra personer/aviser som vi har tillid til.

Fremtiden har vi en vis indflydelse på, men også kun en vis. Vi har en forventning til at livet skal forme sig inden for nogle kendte rammer. Vi vokser op i en familie med far, mor og søskende. Vi går i skole og lærer hvad der er krævet. Vi får en uddannelse. Vi får en karriere. Vi skaber os en vennekreds, hvor vi deler interesser. Vi skaber en familie, hvor vi nu er de voksne. Vi går på pension og så var det det. I den sidste del af livet, hvor statistikken siger at vi skal dø med en sandsynlighed der er meget tæt på 100%. (Det er vist kun Elias og Enok der slap for den oplevelse).

Her kommer tankerne, om der mon er noget på den anden side af døden, og vi tænker tilbage på livet, som ikke blev som jeg havde regnet med. Hvor var Gud? Alt det onde der er til, Hvordan kan han tillade det? Vi har et billede af verden og Gud set ud fra vores ståsted, med vores kilder til hvad der er rigtigt og forkert. Tænk hvor kan man være dum at tro på dit og dat. Vi er et lille folk højt mod Nord, der er begavet med den skindbarlige sandhed. Tænk at der lever næsten 6 milliarder mennesker der ikke har fattet hvordan verden er skruet sammen.

Til hele livet har vi forventninger. Vi har visioner. Når jeg bliver stor, vil jeg være millionær, Bager, ingeniør, læge, præst, …..Jeg vil bo på Oldekolle og blive meget gammel.

Der er bare også mange ting vi ikke har indflydelse på. Vi planlægger ikke at blive syge. Vi planlægger ikke at komme ud for ulykker, eller at dø tidligt, eller at miste vores kære, miste jobbet. Vi planlægger ikke at familien skal gå i opløsning når vi står og siger ja i kirken.

Vi planlægger ikke en verdensomspændende økonomisk krise, eller en krig i vores land.

Der er mange ender vi ikke har styr på. Når vores planer ikke lykkes, kan vi lægge os ud i en masse forklaringer og bortforklaringer. Vi kan bekymre os og frygte. Terror, krige, kriser osv. Og livet kan gå helt i stå af frygt for ikke at have magt over tingene.

Jeg har valgt at tro Gud, som Ham der ved hvad han gør, og er med i fortid og fremtid, og er den eneste der ved hvad der egentlig skete før. Og er den eneste der ved hvad der sker i fremtiden.

Når fortiden og fremtiden bliver for indviklet, og forventningerne til livet brister, så følg denne enkle opmuntring fra Gud.

Matt. 6:33-34 33Søg derfor først Guds rige og hans vilje, så skal han sørge for alle jeres menneskelige behov. 34Lad altså være med at bekymre jer for dagen i morgen. Den hører jo fremtiden til. Hver dag har nok i sine bekymringer.

Og lyt til den gamle dame der ser tilbage på livet.

Hvis jeg kunne leve mit liv om
- ville jeg turde lave flere fejltagelser
- jeg ville slappe mere af, tage tingene som de var
- jeg ville opføre mig mere fjollet
- jeg ville tage flere chancer
- jeg ville grine mere
- jeg ville spise mere is i stedet for bønner
- jeg ville måske nok have flere faktiske problemer, men færre indbildte.
Ser du – jeg er en af de personer, der lever med fornuft og omtanke, time efter time, dag efter dag. Åh, jeg har haft mine øjeblikke, og hvis jeg kunne lave mit liv om, ville jeg have flere af dem.
Rent faktisk ville jeg prøve intet andet – have flere øjeblikke.
Det ene efter det andet. I stedet for at leve mange år med at tænke på morgendagen.
Jeg har været en af de personer der ikke tog nogen steder uden varmedunk, regnfrakke, et termometer og en faldskærm.
Hvis jeg kunne lave mit liv om, ville jeg rejse med mindre bagage.
Hvis jeg kunne lave mit liv om, ville jeg begynde at gå barfodet tidligere på foråret og til længere hen på efteråret.
Jeg ville danse mere.
Tage flere karrusselture.
Plukke flere blomster.
Hvis jeg kunne leve mit liv om – men ser du – det kan jeg ikke.
Nadine Star – 86 år.

Hilsen Hans