DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Færøerne

2006 aug 1

Besøg

på Suderø, Færøerne

Så oprendt dagen endelig hvor webmaster m/ frue drog til Færøerne. Det var en rejse vi havde planlagt længe.
Med vinterfrakken over armen og hue og vanter i kufferten forlod vi Danmark, hvor der var 26 graders varme.
Det blev en turbulent indflyvning til lufthavnen i Vagur i tåge. Da vi ankom til Thorshavn begyndte det at regne, så vi fik straks brug for vores varme tøj, da her kun var omkring 13 grader.
Den færøske natur er storslået og livet har i gamle dage har været barsk.
Færøerne er fårene og fuglenes land, for ligegyldigt hvor du drejer hovedet hen er der får og fugle. Ved byen Hov oplevede vi fåreklipning og mange af bygdens indbyggere deltog.

Vi var på tur til et fuglefjeld, hvor vi havde en guide med. Her så vi rovmåger, Kjove og Storkjove. Vi fandt fugleunger (Kjove), som guiden ringmærkede, det var en stor oplevelse at stå med en nyudklækket, dunet og blød fugleunge i hånden.

Storkjove.
Statistikken fortæller at omkring 80% af befolkningen er kristne og omkring 10% kommer i frikirker, hvoraf Brødremenigheden er den største. Vi så ikke så mange gå i kirke, men vi oplevede at tro betyder meget for færingerne. Så meget at alle forretninger holder lukket i kirketiden.

Vi besøgte Brødremenigheden i byen Tværø. Her var vi til mindegudstjeneste (nadver). Gudstjenesten foregik på Færøsk, men vi kunne genkende sangen "O store Gud" og efterhånden kunne vi begynde at synge lidt med på de andre sange, sådan med lidt knuder på tungen.
Det betød ikke så meget for os, at vi ikkke forstod så meget af sang og bøn, for vi oplevede at der var en dyb inderlighed og hengivenhed.

Færingerne er åbne og gæstfrie og vi blev inviteret hjem til et ældre ægtepar fra kirken. Da de var ældre mennesker, kunne de fortælle om livet i gamle dage og hvorfor trosllivet på Færøerne betyder så meget for dem.

Hvorfor Dronning Magrethe altild tager Færøerne med i sin nytårs tale forstår vi bedre, nu hvor vi har oplevet øerne og befolkningen.

Tjaldur .. Strandskaden er Færøernes nationalfugl.