DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Kristne går sammen om at påvirke medierne

2018 feb 1

Kristne går sammen om at påvirke medierne

KLF, Kirke & Medier har netop indgået en aftale om strategisk partnerskab med over 100 kirker og kirkelige organisationer i netværket FrikirkeNet.

Kristendom, etik, fairness og bevidst mediebrug. Det er mærkesager for KLF, Kirke & Medier. Og nu har Danmarks største mediebrugerorganisation fået endnu mere pondus i dialogen med de elektroniske medier, som har en public service-forpligtelse til at formidle den kristne kulturarv.

KLF har netop indgået en aftale om strategisk partnerskab med Danmarks største netværk af frikirker. FrikirkeNet er paraply for over 100 frikirker, skoler, institutioner og foreninger med baggrund i hhv. Pinsekirken, Apostolsk Kirke, Baptistkirken, Missionsforbundet og en række selvstændige frikirker.

Synlighed, viden og dialog

Målet er at få indflydelse gennem synlighed og viden, fortæller KLF’s generalsekretær Mikael Arendt Laursen:

- Vi skal sammen sikre, at kristendommen får en mere synlig plads i vores medier og samtidig oplyse medierne om den kirkelige virkelighed, så vi undgår misforståelser og fordomme i dækningen af det kirkelige stof.

Det skal ske gennem oplysning og dialog, siger generalsekretæren.

- Vi skal give medierne et konstruktivt med- og modspil så de forstår, at vi som kirkefolk har en klar holdning til de medier, som fylder så meget i vores hverdag.

KLF har en løbende dialog med DR, TV 2 og Radio24syv og sidder med i P4-regionernes dialogfora og TV 2-regionernes repræsentantskaber.

Mikael Arendt Laursen. Foto Henrik Lundahl Revshøi

Fælles pres på DR gav bonus

Netop det langstrakte dialogarbejde er en af grundene til, at FrikirkeNet er gået med i det strategiske partnerskab med KLF:

- Vi er gode til at lave punktindsatser, men kan ikke levere det langstrakte pres, opfølgning og relations-opbygning, som skal til, for at skabe forandringer i store institutioner som DR. Her har KLF både platform og ressourcer til at gøre en forskel. Derfor giver det rigtig god mening, at vi målrettet arbejder sammen i et strategisk partnerskab, siger FrikirkeNets generalsekretær Mikael Arendt Laursen.

Samarbejdet begyndte sidste i sommer, hvor KLF og FrikirkeNet sammen lagde pres på DR for at sikre den personlige trosfortælling på P1 efter at DR havde bebudet lukning af det populære P1-program Mennesker og tro.

- Det har vi fået blandt andet via det nye radioprogram ”De højere magter”. Vi kunne ikke have løftet sagen uden samspil med KLF’s ekspertise og hjælp, og omvendt så kunne vi give ekstra pres på DR ved at løfte den op i regi af Danske Kirkers Råd, som gav gehør, fortæller Mikael Arendt Laursen.

En bred kirkelig dagsorden

I partnerskabet stiller KLF kompetence og dialogadgang til rådighed for FrikirkeNet. Frikirkerne inviteres til at bidrage med både mærkesager og bekymringer, som KLF kan løfte op til public service-mediernes og politikernes bevågenhed. FrikirkeNet skal til gengæld synliggøre KLF’s arbejde over for deres bagland. Der er ikke nogen økonomisk forpligtelse i samarbejdet.

KLF arbejder på at få lignende samarbejdsaftaler i stand med flere kirkelige aktører.

- Vi vil ganske enkelt bruge samarbejdet til at øge presset og sætte en bred, kirkelig dagsorden, fastslår Mikael Arendt Laursen fra KLF.

KLF, Kirke & Medier er med sine 12.000 medlemmer Danmarks største mediebrugerorganisation. KLF startede som Kristelig lytterforening i 1926 og blev med fjernsynets indtog på mediemarkedet til Kristelig Lytter- og Fjernseerforening. Med den digitale revolution blev navnet endnu bredere: KLF, Kirke & Medier. KLF har således været de kristnes interesseorganisation på medieområdet siden Statsradiofonien.