DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Fangekoret fra Vridsløselille Statsfængsel

2014 jan 1

Fangekoret fra Vridsløselille Statsfængsel
var på besøg i Frikirken Salem i Frederiksværk.

Af Bjarne Nederby Jessen.
Fotos Alex Wallin

Søndag den 17. november besøgte Fangekortet fra Vridsløselille Statsfængsel Frikirken Salem i Frederiksværk til en ”søndag i Guds-hus-dag. Det blev en kanon-søndag, som den ene af kirkens præster, Ruth Cilwik Andersen, udtrykte det. Hun var højt oppe – ja det var hele menigheden. Fangekoret havde givet os et boost med herlig sang og stærke vidnesbyrd.

Fangekoret fra Vridsløselille Statsfængsel har eksisteret i 15 år, og i al den tid har de indsatte sunget hver eneste søndag i fængselskirken.

I 2004 kastede de sig ud i at lave en CD med forskellige danske kunstnere. Projektet fik megen medie-omtale og derefter blev der efterspørgsel efter Fangekoret - også på den anden side af tremmerne. Koret vokser hele tiden og nye får mulighed for at komme med ud og synge, når de begynder deres udgangsforløb. Desuden fortsætter de prøveløsladte efter endt afsoning. De indsatte, som flyttes til andre fængsler, synger fortsat med ved. koncerterne udenfor murene. Direktoratet for Kriminalforsorgen har lavet særlige udgangsregler for Fangekorssangerne, der er blevet så efterspurgte, at de har planlagt koncerter langt frem i tiden.
Lederen af Vridsløselilles fangekor, Louise Adrian, modtog Spil Dansk Dagens Ildsjælspris 2008, fordi hun gennem sit arbejde viser, at musik er en kraft, der kan ændre folks liv. Ildsjælsprisen gives til en person, som har arbejdet engageret og uselvisk for det danske musikliv og dansk musik. Spil Dansk Dagen har i alt modtaget 35 indstillinger til årets Ildsjælspris, hvoraf de 23 er på komponisten Louise Adrian, som er korleder for Vridsløselille Statsfængsels fangekor. Det er ikke kun den store overvægt af indstillinger, der gør at hun modtager prisen. Dommerpanelet udtaler: ”Louise Adrian har fået Spil Dansk Dagens ildsjælspris, fordi hun har bevist, at musik er en kraft, der kan ændre folks liv - det er en fantastisk bedrift. Særligt rørende er det at læse indstillingerne fra nuværende og tidligere indsatte, andre musikere, præster mv. Hun viser i sandhed, at musikken har sit eget "sprog", som ikke kan omsættes i ord.”

Fangekorets stolthed er projekt “Exit”
Hver sidste torsdag i måneden danner Fangekoret rammen om en kultureftermiddag i Cafe Exit som besøges af andre indsatte på udgang.

Fangekoret har stået fadder til dette udslusningsprojekt i samarbejde med fængselspræster og Apostelkirken hvor der i dag er 8 ansatte samt en masse frivillige, der hjælper indsatte i den svære overgang til et liv udenfor murene. exit-danmark.dk Dette arbejde har stor betydning og ved koncerten i Frikirken Salem, vil der blive samlet ind til dette projekt

Tog menigheden med storm.
De seje gutter og deres dygtige leder, Louise Adrian, tog de mange fremmødte fra menigheden og byen i øvrigt med storm. I deres vidnesbyrd lagde de ikke fingrene imellem. Fortalte ærligt og åbent om deres liv, fortid og nutid. Flere af dem har gennem koret oplevet at få lov til at tage mod Jesus Kristus som deres personlige frelser og det kom da også til udtryk i de sange, de har skrevet og sang under koncerten.

Søndag i Guds Hus.
Der skete flere ting i Frikirken Salem søndag den 17. november. Kl. 10.30 var der gudstjeneste, hvor menigheden havde besøg af kirkens tidligere præst, Gunni Bjørsted, der prædikede. Efter gudstjenesten var der udvidet kirkekaffe med frokost, så man bare kunne blive der til koncerten, der startede kl. 14.