DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Faderen var ikke far alligevel

Min bedre halvdel Lene er et af de utallige incestofre i Danmark. Efter mange års rygter har vi nu gravet i fortiden og fået forskellige dokumenter. Blandt andet et udskrift fra en retskreds hvor faderen forsøgte at rejse en faderskabssag tilbage i 1972 fordi han sagde han ikke var far til Lene. Det var efter han havde fået dommen for misbruget. Vi spurgte Lene´s mor men hun var afvisende. Nej det var ham der var far. Det påstod hun også dengang ifølge udskriften selv om hun først hævdede der aldrig havde været rest tvivl.
Faderes skal jeg skynde mig at sige er død. Vi har nu fået lavet en DNA test med en af hendes søskende og har nu fået dokumentation for, at de kun er halvsøskende med 99,9% sikkerhed og sansynligheden for helsøskende er 0,00%.
Så kommer spørgsmålene: Hvordan får vi faderen slettet fra Lene´s dåbsattest?
Kan Lene rejse en faderskabssag efter faderens død med den dokumentation vi har? Formålet ville være at få forbindelsen slettet totalt mellem Lene og ham pga det han udsatte hende for fra hun var 6 til hun blev 13 år.

Dette er desværre ikke fiktion men livet når det er værst. Lene har ikke energi til denne kamp så jeg gør det som enhver partner forhåbentlig ville gøre - kæmper for hende.

John Hansen

Kære John,
Tak for din søde og omsorgsfulde henvendelse på din kones vegne.
At få ændret en far rent juridisk, og dermed også dén ændring at fratage ham faderskabet med tilbagevirkende kraft er umuligt.
Kirkebogen registrerer det, der er faktuelle hændelser ud fra vidners og forældres tilsagn, er fakta på hændelsestidspunktet.
Jeg talte med et par stykker om det, og en af dem sagde, Ret beset kan vedkommende (altså din kone) bare smide sin dåbsattest væk, så hun ikke - fysisk - ser navnet på ham, der blev regnet for hendes far, på den. I vore internet-tider er din kones CPRnr nok for at indhente andre attester.
Den anden helt konkrete, men nok noget teoretiske mulighed, som en af mine rådgivere nævnte, er, at ved en adoption kommer der jo en ny far på attesten.
Når jeg læser din henvendelse, ser det dog mere ud som om, I håber, at smerten over fortiden kan lette ved at båndene kappes, at din kones angvine fars navn helt forsvinder fra kirkebogen. Og det kan man altså ikke, når det gælder jura og bureaukrati.
Til gengæld vil jeg sige til jer, og nu skriver jeg som præst, at dér, hvor vores sår i hjerterne er utrolig dybe, og hvor der simpelthen ikke er mulighed for at komme videre og måske heller ikke for at tilgive - dér formår Jesus at røre helt dybt i vores hjerters smerte og bringe lægedom og fred.
Jeg tænkte sådan på, at jeg synes, I skal finde en præst eller en anden kristen, der kan bede for din kone, bede om at al smerte må forsvinde, og at Jesus vil fylde hendes sår med sin kærlighed og tilgivelse og fred.
Det er så dejligt at fornemme, at du, John, er der så meget for hende og bakker op - og oven i købet skriver her til Netkirken på hendes vegne - jeres åbenhed og kærlighed vil jo hele mange sår. Jeg tænkte bare på, at det dybeste lag hos din kone, dér hvor hun næsten ikke kan bære tanken om denne mands navn på sin attest, dér tror jeg, at Jesus kan sætte hende fri, så hun slipper fortiden, og lader smerten blive dækket af Guds kærlighed.
Den kamp, I to kæmper sammen - måske hver dag - mod fortiden, kræver garanteret mange kræfter, men den kamp, Jesus har kæmpet på korset, ved at gå ind i det dybeste og sværeste af kærlighed til os, det er en gave, den kræver "bare", at vi tager imod, al opstandelsens lys og håb, der sætter os fri - og det er gave, der er ganske gratis, "af nåde" - som gratis betyder...
Jeg sender dette til jer med en stille bøn, om at Jesus velsigner jer og giver jer fred.
Varme hilsener,
Signe, præst