DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Hemmeligt register

Hej,
Min mor på 70 år, ved at den mand der står på hendes fødselsattest ikke er hendes biologiske
far. På hendes fødselsattest står et "M" håndskrevet med blyant, hun har fået af vide, at det
betyder, at der er noget mere registreret et sted?!
Kan du hjælpe med en afklaring på hvad dette "M" betyder og hvor skulle der i så fald være
registreret noget mere?
Mange hilsner
Datteren

Kære mor og datter,
Jeg har talt med en af dem, der ved alt om registrering, og hun siger helt klart, at et håndskrevet "M" på en attest ikke er en særlig kode.
En mor kunne på den tid, hvor din mor blev født, opgive en stedfars navn, som kom til at stå på attesten - også selv om man vidste, at han ikke var far til barnet og ikke havde adopteret det.
Så dén fornemmelse, din mor har, er sikkert helt rigtig.
Hvis I ønsker at se mere om, hvad der egentlig står i kirkebøgerne i forbindelse med din mors fødsel, så kan I faktisk finde det på nettet. I skal gå ind under Statens Arkiver - sa.dk - og herefter klikke videre, til I finder, hvad der står om din mor. Men det er altså ikke det håndskrevne "M", der er en særlig kode.
Venlig hilsen og held og lykke,
Signe Voldby, præst