DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Betaling for kirketjenester

Hej

Min kæreste og jeg ønsker at løse sognebånd til en bestemt præst. Da vi kontaktede præsten fik vi at vide, at det ville koste 2500kr pr. kirketjeneste, når vi havde løset sognebånd.

Jeg ville høre om de må det, det løber jo trods alt op i rigtig mange penge, når man tæller op med fremtidige barnedåber, konfirmationer osv., især når vi jo selvfølgelig betaler kirkeskat.

Kære Christina,
Tak for din mail - jeg er meget forundret over den besked om betaling, som du har fået fra præsten.
Jeg har aldrig hørt om det før, for idet man bliver sognebåndsløser, så bliver man "optaget" i sognet, så man står lige med alle andre, der bor i sognet.
Det eneste sted, jeg ved, at priserne kan variere, det er i forbindelse med et gravsted, hvor familien til en afdød, der ikke er medlem af Folkekirken, skal betale mere til pasning af gravstedet, fordi den døde jo ikke har betalt kirkeskat nogensinde.
Det er jo en helt anden situation for jer, selv om jeg spekulerer på, om det er fordi I ikke er medlemmer af Folkekirken? Stadig har jeg dog aldrig hørt om betaling, som du skriver om.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om I måske har misforstået præsten? Og jeg tænker også, om I måske skulle lade være med at løse sognebånd til dén præst og i stedet benytte jeres egen sognekirke, hvor i sikkert vil blive modtaget med åbne arme - OG gratis!!
Håber I finder en god vej og bliver godt gift! Al Guds fred til jer
fra