DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Navneændring et år efter udenlands bryllup

For et år siden blev min afrikanske mand og jeg gift i Nigeria. Da vielse skulle legaliseres og verificeret adskille steder dernede, måtte jeg rejse hjem uden min vielsesattest.
Den er først legaliseret nu og jeg hr kun en kopi.
Skal jeg betale gebyr for navneændring? Det er jo ikke med vores gode vilje at legaliseringen har taget så lang tid, men forskellige retsinstanser, ministerier og Ambassaden i Nigeria skulle veriicere, lave affidavit og endelig legalisere vores vielsesattest

Lone Harms

Kære Lone,
Til lykke med jeres bryllup - jeg var i Nigeria for 5 år siden og har et stort hjerte for landet og dets indbyggere - så: igen til lykke.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt ærgerlig over, at I skal betale for en navneændring, som jo i virkeligheden kunne være gratis inden for 3 måneder efter brylluppet.
Heldigvis er det jo kun 510 kr, tror jeg - det kan du finde på borgerservice.dk, men samtidig ville jeg altså prøve, når I gennem borgerservice. dk ansøger om "havneændring i forb. med bryllup" vedhæfte jeres begrundelse for, at I (helst) ikke vil betale og altså forklare situationen, som medsendes til kordegnen i jeres sogn.
vis der er formel fejl fra en kirkelig myndigheds side, så skal det selvfølgelig rettes ganske gratis - men om man vil medregne bureaukratisk forsinkelse til en sådan fejl, tvivler jeg på.
Der står i loven:
"21.4.4
Ansøger kan have oplyst, at vedkommende ikke mente, at der skulle betales for denne navneændring. Hvis ansøger har afvist gebyret, vil der stå "afvist" ... og ansøger skal redegøre for dette. Denne korte redegørelse må danne udgangspunkt for sagsbehandlingen.
Der er mulighed for at indsætte en kort sagsbehandlingsbemærkning vedr. betalingen."
Sådan står der altså - men præcis jeres forsinkede navneændring og forsinkede verificering, er der vist ingen specifik lov om, så prøv endelig!
Og husk samtidig at det heldigvis ikke er SÅ dyrt igen at skifte navn...
Gode hilsener og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst