DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

dåbsattest på engelsk og med udenrigsministeriets stempel

Min datter og hendes fam skal besøge mig i Sydafrika, og der er nu en ny lov om at børn under 18 skal medbringe deres dåbsattest i engelsk udgave og at dokumentet skal være officielt stemplet af Udenrigsministeriet. Kan du venligst oplyse mig om hvordan og hvor vi kan organisere det. Min datter bor i Danmark, Helsingør, og alle 4 børn er født og døbt der.

Anne Marie Melgaard

Kære Anne Marie,
Hvor er det dejligt, at din familie kommer på besøg i Sydafrika!
Hvad angår attester, skal du bede din datter om at henvende sig på kirkekontoret i Helsingør i det sogn, hun bor.
Kirkekontoret kan udskrive attester legaliseret på engelsk til alle i familien - hvis din datters børn er over 18, skal de dog selv rekvirere attesten. Din familie kan også ansøge om attesterne på nettet ved brug af nemID, men er der tillægsspørgsmål, så er kirkekontorer virkelig gode til at hjælpe.
Og måske véd kirkekontoret det, som jeg ikke er helt klar over - nemlig hvorfor det er nødvendigt med Udenrigsministeriets officielle stempel?
Faktisk tænker jeg, at attester legaliseret på engelsk, som kirken kan udskrive, burde være nok netop i Sydafrika. Men her kan en god kordegn træde til og undersøge sagen!!
Gode hilsener og God bless...
Signe Voldby, præst