DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

jeg vil gerne tilføje et mellemnavn

jeg har i et et stykke tid tænkt på at få tilføjet min biologiske oldefars mellemnavn.

jeg mellemnavn og efternavn efter den mand som i tidernes morgen adopteret min bedstefar ( damgaard Jensen ) hvilket min far og andre familie medlemmer også hedder. men i min familie var det ikke en hemmelighed at den mand som jeg kaldte og kendte som Oldefar ikke var min oldefar, hvlket har fået mig til at føle at jeg kun kendte mig selv delvis. og sidste år lykkedes det os ( familien ) at finde frem til min bedstefars rigtig far.

Desværre var han afgået ved døden i 95 men jeg tog kontakt til familien, og de har en hjemmeside med deres slægt og efter at ha mailet med et familiemedlem, stod det klart at det var den rigtige familie jeg havde fundet, og vores familie blev straks tilføjet deres slægts data mm.men det er ikke nogen jeg har en disideret kontakt til endnu. jeg er en meget tlbageholden person. det er jo skønt at kende til sine rødder. men nu er det jo så at jeg meget gerne vil have min biologiske oldefars mellemnavn. det eneste jeg har af papir på at han er min oldefar er hvis man ser det der er skrevet i kirkebogen, og så hvordan det fortsætter ind til mig.

kan det lade sig gøre at bare tilføje hans mellemnavn nede på kirkekontoret uden at skulle have nogen form for tilladelse? det er jo om sagt kun et mellemnavn

Kære Jill,
Hvor er det spændende det med din nye biologiske slægt, som du har fundet frem til...
I de fleste tilfælde er det ganske uproblematisk at antage et familienavn hos biologisk slægt som mellemnavn.
Der står i §11 stk 3, at man kan antage som mellemnavn "et navn, der bæres eller har været båret som mellemnavn af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre ".
Men desværre tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre i dit tilfælde , da der jo lige er en adoption, der er "kommet i vejen".
Ved en adoption træder man jo ud af en familie og ind i en anden, så rettigheder og tilhørsforhold nu er den adopterede slægt.
SElvfølgelig har du stadig blodets bånd fælles med den biologiske slægt, men adoptionen fra din oldefar af din bedstefar har gjort, at din bedstefar (og dermed jer efterfølgere!)hører til i Damgaard Jensen -slægten.
Mit råd til dig er, at du kan være glad for at have fundet dine rødder - og at glæde dig over, at din biologiske families åbenhed betyder, atdu nu har to gode familier, men altså kun navn efter den ene.
Venligst,
Signe Voldby, præst