DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåbsattest bortkommet, kopien stemmer ikke.

Hej.

Min originale dåbsattest er blevet væk, og jeg søgte om at få en kopi af den gamle. Jeg fik en kopi, men det var ikke en kopi af den originale. Jeg er døbt Birgit Ladow. Jeg gik hen og blev gift, og valgte at beholde mit daværende efternavn, men samtidig få min mands efternavn, så jeg kom til at hedde Birgit Ladow Svensen. På den ny kopi står der at jeg er døbt Birgit Svensen, hvilket jeg ikke er. Og nu kommer mit spørgsmål, kan det være rigtig at, kirken eller hvem der nu har gjort det, har slettet mit rigtige efternavn, bare fordi jeg gik hen og blev gift. Nu vil de have at jeg skal købe mit eget efternavn får at få det tilbage, det mener jeg ikke kan være rigtigt.

Håber du / i kan give mig et svar.

Birgit Ladow Svensen

Hey Birgit,
Tak for din lidt frustrerede mail, jeg kan virkelig godt forstå din undren, men desværre skyldes det hele en ændring af regler i den nye navnelov.
I "gamle dage" havde man det, der hed et "pigenavn" - altså det navn, man var døbt.
I "gamle dage" kunne man også sagtens antage sin mands navn som giftenavn, og hvis man ønskede det, så kunne man genantage sit pigenavn, og det kostede ikke noget at gøre det.
Nu er der bare kommet nogle nye regler. Og naturligvis er det sådan, at man er nødt til at følge reglerne.
Og nu forklarer jeg en masse om, hvordan det er nu - og du er nødt til "at holde tungen lige i munden "!!
Regel nr 1:
Når man ved en vielse tager sin ægtefælles efternavn, så regner man det nu efter den nye navnelov i 00erne for en decideret navneændring.
Det er altså ikke et navn, der kun hænger sammen med din ægtefælle - det er simpelthen blevet dit "eget" navn. Og det er forklaringen på, at det, du tænker på som dit "giftenavn", står på din dåbsattest. -
Regel nr. 2:
Det er dåbs/navneattesten, der fortæller ens virkelige navn - og derfor vil der på enhver ny dåbsattest stå det navn, du faktisk hedder - også selv om du ved selve dåben hed noget andet.
Lad os sige, at man ændrer navn fra fx Birgitte til Birgit - så vil der på dåbsattesten stå Birgit - nemlig det navn, du har ændret navn til.
Og det samme gælder altså giftenavnet, som ER dit nye efternavn.
Det undrer mig dog lidt, at I ikke er blevet godt orienteret om dette, da i blev gift...
Regel nr. 3:
Hvad angår dit "tidligere efternavn" som mellemnavn, da tænker jeg, at I måske er blevet gift for en del år siden - altså på et tidspunkt, hvor navneloven havde den regel, at man kunne få sit eget efternavn som "adresseringsnavn" - så du i kommunalt regi blev "kaldt" Birgit Ladow Svensen, men hvor du på officielle papirer, fx pas og dåbsattest virkelig hed Birgit Svensen.
Dog kan jeg ikke få det til helt at hænge sammen, for jeg mener, at "adresseringsnavn" netop blev ændret i forbindelse med den nye navnelov i 00erne, så du efter en navneændring virkelig hed dit tidligere efternavn som mellemnavn og din mands efternavn som dit egetlige efternavn.
Regel nr. 4:
Tidligere var det gratis at få lavet en navneændring - det er det ikke nu.
Det er den superenkle forklaring på, at du nu skal betale 510 kr for at foretage den meget simple navnændring, at du vil hedde dit tidligere efternavn som efternavn!!
Sådan er det bare!
Så, kære Birgit, der er en forklaring på det hele - man kan så være enig eller uenig i de nye regler, men de skal følges.
Hvis jeg var dig, ville jeg straks kaste mig ud i at foretage den navneændring. Du kan gøre det digtialt - både sende blanketten om navneændring samt betale de 510 kr - alt kan fimdes på personrgistrering, navneændring osv - og så vil dit lokale kirkekontor snart sende dig en ny fødsels/dåbsattet med dit nye "gamle" navn.
Du kan også - efter aftale - tage ned på dit lokale kirkekontor med alle relevante papirer, og inden skal du betale 510 kr på Posthuset og medbringe kvitteringsslippen - og så kan kirkekontoret foertage navneændringen right away!!
Varme hilsener og al Guds fred,
Signe Voldby, præst