DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

kirketårne

jeg har et spørgsmål ang det at kirketårne næsten altid vender mod vest jeg har hørt at det er fordi at man brugte kirkene som pejlemærke før vi fik fyrtårnene men nogle vil ikke tro på dette så hvad er rigtigt?

viggo burkarl

Hey,
Spændende spørgsmål - hvorfor vender kirketårnet mod vest? Er det fordi kirken blev brugt som pejlemærke, før vi fik fyrtårn?
Altså, jeg tror, du har lidt ret, men ikke helt!
Jeg har lige svaret på et spørgsmål om, hvorfor alteret - i langt de fleste kirker i Danmark - vender mod øst! Og dér er svaret meget simpelt, at da Jesus stod op af graven påskemorgen, var det ved solopgang - og da solen altid står op i øst , så blev det så stor en glæde for kirken, da man langt senere begyndte at bygge kirker, at man knæler mod øst, hvor Jesus stod op af graven og kommer som solopgang i det høje...
Og derfor vil jeg mene, at svaret på dit spørgsmål, om kirketårnet, der vender mod vest, er ligeså simpelt - kirketårnet har altid været modsat alteret, og da alteret er mod øst, ja, så er kirketårnet mod vest!!
Hvad angår kirken som pejlemærke, før vi fik fyrtårne, så vil jeg sige: kirken som pejlemærke - ingen tvivl! Alle vidste, at alteret var mod øst, kirketårnet mod vest - så havde man en position.
Men jeg tror IKKE, du har ret i, at kirken har fungeret som fyrtårn - for et fyrtårn er bygget for at være pejlemærke for skibe, og for at lyse om natten og vise kystlinjen - og det har kirketårnet altså aldrig gjort!
Jeg håber, at du hos dine venner får lidt credit for, at du havde næsten ret!!
Alt godt og Guds fred,
Signe Voldby, præst