DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

hvorfor står alteret mod øst?

hej.
jeg er i gang med en skole opgave om hvorfor står alteret mod øst?

vil du ikke nok hjælpe mig?

hilsen fra mig

sofhie

Kære Sofhie,
Sikke et pragtfuldt spørgsmål! Svaret er super enkelt - Jesus stod op af graven påskemorgen, da solen stod op! Og det gør den jo i øst!! For de kristne var det SÅ stor en glæde, at dan man langt senere byggede kirker med altre, så ville man gerne knæle mod øst og glæde sig over lyset, der skinner i mørket, og livet, der er stærkere end døden.
Samtidig er der i øvrigt mange, der mener, at når alteret oftest er en halvcirkel, så er det fordi man skal forestille sig, at alteret rækker ind i Guds evighed, hvor vi skal mødes med alle vore kære, der er døde her på jorden, men lever i Guds kærlighed.... Osse en dejlig tanke, ikke?
Nå, held og lykke med opgaven!
Varme hilsener,
Signe Voldby, præst