DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Godt nytår

2 jan. 2010

Der er gået et nyt årti.
Populært er dette årti blevet kaldt nullerne.

Dette årti har været præget af den terror der startede med 11. september. Det har grebet ind i vores hverdag og sat sig i vores bevisthed. Vi bliver ustanseligt mindet om det i radio og på TV.

Krig og drab på såvel soldater som civile. Krig der virker meningsløs, selv om formålet lyder rigtigt. Soldater er blevet sårede på krop og sjæl, soldater som har betalt den ultimative pris. Folk der lever i frygt for morgendagen, eller for nuet, måske berøvet deres hjem, deres base og eksistens.

Det har også været et årti hvor verdens øjne er blevet rettet mod klimaet. I lang tid har man været klar over at gletchere b.la. i Østrig trak sig tilbage og blev mindre og mindre. Nu ser det ud som om at det accelerere. Tsunamier, oversvømmelser og muderskred. Nye ørkendannelser på grund af vandmangel eller skovfældninger. Skovbrande bl.a. i USA og i europa i Grækenland.

Den meningsløse vold er blevet grovere. Stopklodsen er fjernet. Et slagsmål i gamle dage var slåskampen afgjort når taberen af en tvist bad om nåde eller lå ned. I dag går folk amok og helmer ikke før at den anden person er halvdød. Politikerne har lavet nogle hovsa lovgivninger, især knivloven, for at dæmme op for volden.

For et stykke tid siden havde byggemarkedet tilbud på hobbyknive. Jeg tænkte mig lige en ekstra gang om. Turde jeg købe en hobbykniv, tænk om man blev stoppet med den på vej hjem. Uskyldige brugere er kommet i klemme i en lovgivning der er sjusket.

Årtiet har også været præget af racistiske udtalelser af såvel politikere som menigmand. Af og til virker det som om at folk glemmer, at den fremmede også er vores næste. Vi er alle mennesker af kød og blod. Skabt i Guds billede. Racehygiejne er desværre en dansk opfindelse som lever i bedste velgående.

Må det næste årti være det årti hvor vi rykker sammen, tager os af hinanden og prøver at elske hinanden. Der er had nok. Budet fra Gud er stærkt og klart. Elsk din næste som dig selv.

Med ønsket om et godt og glædeligt nytår
Alex Wallin

Tanker i tiden