DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Mellem påske og pinse

18 apr. 2009

Påskens budskab har lige lydt i vores ører.

Getsemane hvor Jesus bad med frygt. Ikke så meget frygten for at dø, tænker jeg, men frygten for at blive forladt af sin far.

Skærtorsdag hvor Jesus hang på korset. Hvor et af korsordene lød således: "Min Gud, min Gud hvorfor har du forladt mig". Gud elsker mennesket, men hader synd. På korset bar Jesus vores misgerninger og Gud måtte vige.

Det er fuldbragt råbte jesus og opgav ånden. Hvad intet andet menneske kunne, gjorde Jesus.

Påskemorgen kom kvinderne til graven og blev mødt af en engel med ordene. "Hvorfor leder i efter den levende blandt de døde. Han er ikke her han er opstanden".

Disciplene holdt sig indendøre af frygt for jøderne. Jesus åbenbarer sig for dem og ham som tvivlede, Tomas, fik en speciel hilsen. Jesus sagde: "Ræk dine fingre frem, se, her er mine hænder, ræk dine hænder frem og stik dem i min side. Vær ikke vantro men troende!"
Guds søn, med øje for den enkelte. Dig og mig.

Fyrre tyve dage efter blev det pinse. Her blev helligånden udgydt og de frygtsomme disciple fik kraft til at stå frem og fortælle evangeliet. At Gud elsker dig og mig. Så meget at hans søn Jesus var villig til at dø for dig og mig, for at udslette vores fejltrin. For at vi skal opstå til et evigt liv, sammen med Gud og ikke adsklit fra ham.

Jeg har lige bisat min svigerfar. Her var et fuldtonigt håb, en fred og en glæde, på trods af savnet. Min svigerfar har hele sit liv troet på Jesus og det sidste han gjorde var at række hænderne ud mod den levende Gud og påkalde ham.

I sådan en situation bliver påskens budskab så tydelig og meningsfyldt.

Alex Wallin

Tanker i tiden