DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Vejen ud af smerte og ondskab

7 jul. 2019

Torsdag den 4. juli døde Eva Mozes Kor. Måske har du ikke hørt om hende før? Ikke desto mindre er hendes aftryk på verden fantastisk vigtigt. Derfor denne tanke i tiden, for Eva var mere end en gammel kone der døde i en alder af 85 år. Hun var bærer af en grum skæbne, men det er hendes eksempel til efterfølgelse, hendes vej ud af smerte og ondskab, der gjorde hende til noget særligt og som er en eftertanke værd.

Eva Mozes Kor var ti år, da hun i 1944 blev deporteret fra hjemmet i Ungarn af nazisterne. Sammen med sine forældre, to ældre søskende og sin tvillingesøster blev de hentet og kørt til Auschwitz II–Birkenau i Polen. Kort efter ankomsten til KZ-lejren blev familien adskilt. Eva Mozes Kor og hendes tvillingesøster Miriam undslap i modsætning til resten af familien gaskamrene. De blev i stedet fragtet til et laboratorium, hvor de to jødiske piger skulle være forsøgspersoner for den berygtede nazi-læge Josef Mengele.

Dr. Mengele fik senere øgenavnet "Dødsenglen", fordi de fleste ikke overlevede hans grusomme og umenneskelige eksperimenter, hans daglige medicinske forsøg. Ikke mindst i sindet bar mange af de cirka 180 levende børn, der blev fundet i Auschwitz efter befrielsen, rundt på sjælelige smerter, foruden de fysiske følger, Dr. Mengeles havde påført dem. Både Eva Mozes Kor og søsteren Miriam mistænkte, at de mange medicinske eksperimenter havde påvirket deres helbred, da begge kvinder blandt andet fik alvorlige problemer med deres nyrer.

Når Eva Mozes Kor skilte sig ud fra mængden, skyldes det især hendes opdagelse af vejen ud af ondskabens skygge: Tilgivelse!

- Jeg opdagede, at jeg, den lille forsøgskanin fra Auschwitz, havde magten til at tilgive. Ingen kunne give mig den magt, og ingen kunne tage den fra mig, har Eva Mozes Kor fortalt i et interview med det danske netmedie POV International.

Her fortæller hun også om sin tilgivelse af den tidligere nazist Hans Wilhelm Münch, som hun også fik overtalt til at tage med hende til Auschwitz på 50 års dagen for befrielsen i 1995 og skrive under på, at der fandt folkemord sted i gaskamrene.

Eva Mozes Kor blev blandt andet kendt i det meste af verden, da hun ved et retsmøde mod den dengang 93-årige tidligere bogholder og SS-mand Oskar Gröning, der var anklaget for medvirken til 300.000 drab, offentlig gik ud og tilgav ham. Tilgivelsen blev kritiseret af både anklagerne og Auschwitz-komitéen. Men Eva Mozes Kor stod fast; tilgivelsen af hendes torturbødler var, har hun udtalt, den eneste magt, hun havde over gerningsmændene.

Så sent som i ugen op til hendes død holdt Eva Mozes Kor en tale ved en mindehøjtidlighed nær Auschwitz, hvor hun fortalte, at hendes ophold i kz-lejren havde lært hende fire vigtige ting om livet. ”Giv aldrig op” – ”Lær at behandle alle med respekt” – ”Tilgiv alle, selv dine værste fjender" og ”Stå op hver morgen og gør noget godt”.

- Det øjeblik, jeg tilgav nazisterne, blev jeg fri fra Auschwitz og alle de tragedier, der har ramt mig, sagde Eva Mozes Kor.

Ingen kan ændre fortiden, men skal du blive løst fra det onde og dårlige fortiden rummer, er tilgivelse det der sætter dig fri. Det var dét Eva lærte efter mødet med den mørkeste ondskab, og som hun gav videre til os. Tilgivelse sætter fri! Tak for det budskab!

RIP

Se hele hendes tale, som blev filmet og lagt på Auschwitz minde-museums Facebook-side, her:

Kilder: Dr.dk og Auschwitz minde-museum

Henrik Frimand-Meier