DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Strandsten eller skiffer

23 jul. 2008

Jeg var nede i byggemarkedet, hvor jeg købte en kasse grå strandsten på net. Prisen var helt fantastisk. Kun 109 kr. mod en normalpris på næsten 500 kr. pr m2. Det var et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. Jeg købte en kasse.

Jeg begyndte glad at klistre stenene på min pejs i havestuen. Da jeg var nået til det fjerde net, fik jeg en overraskelse, for nu var det ikke længere grå afrundede og slebne strandsten, men groft udskårne og knækkede skiffersten med tydelige skæremærker efter en klinge. Jeg gennemgik hele kassen, for det måtte være en fejl. Det måtte være kommet et enkelt net, med en forkert type sten i kassen. Til min store overraskelse bestod resten af kassens indhold af de forkerte sten. Hvad gør man så… Jeg havde lagt fliseklæberen op på pladen. Jeg tog to net af de forkerte sten, dem der mest af alt lignede de rigtige og lagde dem på.

Bagefter ærgrede jeg mig over at jeg ikke ventede til næste dag, for at se om jeg kunne få dem byttet i byggemarkedet. Pyt, så stor forskel er der heldigvis ikke … og når musikken spiller… så ses det næsten ikke.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne den kasse med sten med os mennesker. Vi skulle have et fint indehold, men af en eller anden grund så kom der forkerte ting i kassen. Noget der ligner det rigtige, men alligevel er forkert.

Moralen må være, at man aldrig skal gå på kompromis med de ting der betyder noget i livet. Det, der næsten ligner det rigtige, er ikke det rigtige. Det vil altid skille sig ud når man kigger efter. Det, der ligner det rigtige men ikke er.. kaldes i bibelsk terminologi for synd, når det er ting eller begivenheder i et menneskeliv der tales om.
Hvem vil ikke gerne have det rigtige indhold.

Alex Wallin

Tanker i tiden