DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Angreb på landsbyer i Nigeria

27 jul. 2018

Angreb på landsbyer i Nigeria dræber hundredvis af kristne
380 kristne fra Kristi Lutherske Kirke i Nigeria har mistet livet efter at nomadehyrder har angrebet flere landsbyer. Mission Afrika sender hjælp til flygtninge.

Mange landsbyer i den nigerianske delstat Adamawa er de seneste uger tid blevet angrebet af nomadestammer i en strid om jord. Nomaderne er hyrder, og landsbyboerne er typisk bønder.
Kristi Lutherske Kirke i Nigeria, som Mission Afrika samarbejder med, er hårdt ramt, og kirken har derfor iværksat en stor aktion, for at hjælpe de overlevende. Mission Afrika har sendt 60.000 kroner til nødhjælp, og vil fortsat understøtte kirkens hjælpearbejde.

Hundredvis af kristne dræbt
Natten til d. 11. juli blev flere landsbyer angrebet samtidig. Flere af dem ligger nær Numan, hvor kirken har sit hovedkvarter. Mange landsbyboere blev slået ihjel; heraf 380 medlemmer af Kristi Lutherske Kirke i Nigeria (LCCN).
Omkring 400 hjem er blevet ødelagt, nedbrændt eller plyndret for værdier. Folk er flygtet over hals og hoved. Ingen har det fulde overblik over antallet af flygtninge. Men kirken anslår at minimum 900 af dens medlemmer er flygtet.

Kirken tager ansvar
Alle kirkens ansatte og frivillige er nu i fuld gang med at hjælpe flygtningene med husly, mad, trøst og omsorg.
- Om natten holder vi os vågne i hold: Vi holder vagt, vi rådgiver folk telefonisk, som er bange for angreb i deres landsbyer, og vi samler konstant ny viden, som vi sender videre, fortæller kirkens ungdomsleder Eliseus Voma.
Kirkens hovedkvarter i Numan styrer nødhjælpsindsatsen.
- Jeg kan ikke engang fortælle dig, hvor mange sårede der er. De er overalt. På kirkens to klinikker er der 60 sårede, og på det gamle missionshospital, der nu tilhører lokalregeringen, er mange blevet opereret og har fået andre former for behandlinger, fortæller Eliseus Voma.

Kristne åbner deres hjem
Mange af kirkens medlemmer åbner deres hjem for venner og familie, der har mistet alt. Det er for mange en stor og næsten uoverkommelig opgave pludselig at huse ti ekstra mennesker i husholdningen, fordi midlerne i forvejen er små.
Men de takker for at Danmark gennem Mission Afrika bakker op:
- Vi takker hjerteligt for at I beder for os, og tager del i vores lidelser, det er meget opmuntrende, siger Eliseus Voma.
Kristi Lutherske Kirke i Nigeria er med sine 2,2 millioner medlemmer et direkte resultat af Mission Afrikas, det tidligere Sudanmissionens, pionermission. De første missionærer blev sendt ud i 1913 og kunne døbe de første kristne i 1917. I 1954 blev Kristi Lutherske Kirke i Nigeria etableret som selvstændig kirke.
Man kan støtte kirkens hjælpearbejde gennem Missionafrika.dk.

Svend Løbner Madsen

Tanker i tiden