DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Har USA valgt en diktator?

22 jan. 2017

Det er selvmodsigende at spørge om – og så alligevel ikke! I forlængelse af indsættelsen af Donald Trump er der en lille fjollet historie om hvor mange tilskuere der var til indvielsesceremonien i fredags. Som i så mange dele af livet fortæller de små historier ofte mere om den store sammenhæng, end man lige aner i første omgang.

Donald Trump og hans talsmand langede lørdag hårdt ud efter pressen, efter præsidentens første fulde dag i embedet. Talsmand Sean Spicer fra Det Hvide Hus var tydeligt irriteret over mediernes dækning af opbakningen til Trump under indsættelsesceremonien fredag. Han brugte sit første pressemøde på at kritisere pressen for "bevidst fejlagtig dækning".

”Dette var det største publikum, der nogensinde har overværet en indsættelse. Punktum,” siger Sean Spicer lørdag til pressen i Det Hvide Hus. Flere medier, blandt andet New York Times bragte i går to luftfotos, der sammenlignende fremmødet ved Trumps indsættelse fredag med Barack Obamas indsættelse i 2009. Begge billeder var taget 45 minutter før indsættelsesceremonien og på billedet fra Trumps indsættelse var der synligt færre mennesker på The National Mall foran USA's kongresbygning. Et indtryk, der understøttes af tal fra byens offentlige transportsystem, der fastslår, at der i løbet af dagen for Trumps indsættelse var 570.557 passagerer, der rejste med offentlig transport, mens der under Obamas to indsættelser i 2009 0g 2013 var henholdsvis 1,1 mio. og 782.000 rejsende, skriver Washington Post. På pressemødet afviste Donald Trumps talsmand, Sean Spicer, dog disse oplysninger: ”Disse forsøg på at bagatellisere opbakningen ved en indsættelsesceremoni er skammelige og forkerte, sagde han på pressemødet, hvor han selv brugte passagertal, der ikke stemmer med de tal, officielle kilder ellers har meldt ud.”

Herefter forlod talsmanden rummet uden at give pressen lov til at stille spørgsmål.

Trump, der lørdag var på besøg hos efterretningstjenesten CIA i delstaten Virginia, insisterede på, at ceremonien havde tiltrukket 1,5 millioner mennesker: ”Jeg holdt en tale. Jeg kiggede ud, og det lignede 1,5 millioner mennesker,” sagde han.

Ak ja, hvorfor denne opstandelse om denne detalje?

I Nazityskland fandtes mange mærkelige historier. For eksempel dem om at Adolf Hitler var høj, blond og arisk. Eller andre beretninger, der stod i direkte kontrast til virkeligheden.

Virkeligheden – eller sandheden – er åbenbart noget der er relativt – og hvis en løgn gentages ofte nok kan gentagelsen gøre løgn til sandhed?

Trump er langt fra den første politiker der har pyntet på sandheden. Men det er længe siden verden har set nogen der i den grad konsekvent har vovet at dreje virkelighedens fakta i en sådan grad for at forskønne sig selv og alt hvad han mener, er hans, som Trump. Ikke andre end diktatorer og despoter.

I forbindelse med valget af Trump har det overrasket mig hvordan et utal af kristne – især i det frikirkelige miljø – ser denne mand som et Guds redskab i tiden. I insinuationerne, i ordvalget lovprises Trump sågar som et Guds modsvar på det etablerede politiske system. Jeg er målløs.

Mest af alt minder denne opbakning mig om den Lutherske kirkes opbakning til Adolf Hitler. Naivt ud over al anstændighed.

Jeg ejer naturligvis ikke dét, der sætter mig i stand til at agere som smagsdommer over hverken Donald Trump eller dem der støtter ham. Alt jeg ved, er blot, at ”et træ skal kendes på dets frugter.” Og jeg frygter for verdens udvikling i øjeblikket, hvor en selvhøjtidelig mand uden sans for proportioner, uden troværdighed, beklæder verdens mest magtfulde embede, alt imens han, i selv den mindste ting, handler som en despot og en diktator.

En lille detalje? Ja, måske, men den der er tro i det lille kan sættes over store ting!

Frygter jeg for verdensdommen? Nej, jeg frygter, hvad løgn gør ved os!

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden