DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Brændemærk ikke børnene!

17 sep. 2014

Blå blok vil sænke den kriminelle lavalder fra 15 til 12 år. Under dække af, at ikke alle tilbud til unge der er på kant med loven er effektive nok, søger de fire borgerlige partier at gå andre veje, hvor børn ned til 12 år skal omfattes af et særligt straffesystem.

Som kristen medborger er jeg dybt uenig i den vej der bliver foreslået. Børn og unge i 12 til 15 års alderen ’er under ombygning’. Rigtig mange børn i 12 til 14 års alderen slår en skævert eller begår en dumhed, som håndteret ansvarligt af forældre og andre gode voksne i omgivelserne, trods alt kan ende uden stor dramatik. Det vil der nu blive lavet om på, når de borgerlige igen kommer ind i regeringskontorerne. Fremover vil denne ’konsekvens og fasthed’ betyde, at samfundet pålægger børn og unge strafansvar uden det i almindelighed kan antages, at de har opnået den fornødne modenhed til, at det er forsvarligt at anvende strafferetlige sanktioner. Dernæst vil disse børn med en plettet straffeattest blive brændemærket efterfølgende af det omgivne samfund. Er det virkelig nødvendigt at tage så drastiske midler i brug?

Sandheden er, at unge i dag er mindre kriminelle end tidligere. At jo senere unge kriminelle bliver omfattet af det mere etablerede forsorgssystem, jo større er sandsynligheden for, at det lykkes for de unge at finde andre og mere konstruktive ting at tage sig for. F.eks. få sig en uddannelse og et arbejde.

Når et ungt menneske på 12-14 år begår et fejltrin, så skal det retledes og ikke stigmatiseres.

Som udgangspunkt er det primært en forældrerolle og ikke en samfundsrolle, at tage sig af et stort barn, der er kommet på gale veje. Når forældre ikke slår til eller svigter denne rolle, så skal samfundet understøtte processen med at få børn og unge tilbage på et ret spor. Ved at bruge politiressourcer på de utilpassede børn og unge løser politikkerne i mine øjne ikke problemerne, tvært imod. De forstærker i stedet mængden af unge i kriminalitet. Det der skal satses på, er at de nuværende værktøjer forbedres.

Som kristen, ønsker jeg at hjælpe mit medmenneske bedst muligt. Også når det er ’naboens unger’ der har begået hærværk eller stjålet noget fra mig. Og er barnet under 15 år, så skal hun ikke brændemærkes resten af livet, for en dumhed eller to.

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden