DAGENS ORD: ”Men denne skat har vi i lerkar, for at den overvældende kraft skal være Guds og ikke vores.” 2 Korinter 4:7

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Ivan L. Jakobsen

Netpræst

Ivan L. Jakobsen, Tidligere sognepræst

Mail: ivanljakobsen@gmail.com

Vær velkommen Herrens år. Gud bevare kongeriget Danmark.

16 jan. 2024

Gud bevare Kongeriget Danmark.

Det må være vor fælles bøn.

Det er ikke kun dronninger og konger, der må bede: Gud bevare Danmark.

Det er vores alle sammens gave og opgave! Vi må bede for og takke for vor tidligere Dronning, Margrethe 2.
OG

Bede om Guds hjælp og velsignelse over Kong Frederik X, dronning Mary, kronprins Christian og hele den kongelige familie.

Og så må vi stadig glæde os over det nye år.

Vi skal ikke bare affinde os med det, men byde det velkomment, som Grundtvig gør i sine Nytårssalmer "Vær velkommen, Herrens år". (Den Danske Salmebog nr. 74 om Kirkens Nytår 1. søndag i Advent - og nr. 712 om Nytårsfejringen 1. januar).

Det nye år rummer en lang række muligheder, nye oplevelser, nye indtryk – og forhåbentlig mange nye glæder. Det tror jeg, at Gud ønsker os af hele sit hjerte.

Det digter Grundtvig så stærkt om især i Adventssalmen.
Her minder Grundtvig os om alt det, som Gud har gjort, for at give os et på allerbedste måde Herrens år.

I 1. vers: Julenat, da vor Herre blev fød, - da tændte sig lyset i mørkets skød". Et lys, som mørket aldrig kan få bugt med!

Og når vi nu skriver 2024, skyldes det jo, at vi har noget at regne ud fra. Hermed mener jeg ikke det kedelige udtryk ”fra vor tidsregnings begyndelse” – men det langt mere livsbekræftende ”efter Kristi fødsel”. Netop Jesu Kristi fødsel, som vi lige har fejret, giver grund til glæde og håb.

I 2. vers: Påskemorgen, da Herren opstod, da livstræet fæsted i graven rod , med løftet om, at det ikke er døden, der er det sidste. Men livet i og med Jesus både her og nu og helt ind i evigheden.

I 3. vers: Pinsedag, da Guds Ånd kom herned, da nedsteg Guds kraft til vor skrøbelighed . Med løftet om, at vi ikke skal være alene undervejs. Som det lyder fra Jesus i vor dåb: ”Og se, Jeg er med Jer alle dage indtil verdens ende”.

Og i 4. vers: Herrens år med vor Guds velbehag, nu bringer os glæde her Herrens dag . Med løftet om, at Gud ikke ønsker at give os sorg og elendighed, - men liv og glæde i og ved Helligånden.

Dermed minder Grundtvig os om, at selv om Jesus nu er i Himlen, hos Gud, så har Han stadig øje for os, så vi aldrig behøver at være alene. Vi må blive ved med at søge fællesskab med Gud, fordi Han i Jesus Kristus og gennem Helligånden har søgt fællesskab med os. Vi må søge Gud i samtale/i bøn og vi må søge Gud gennem Bibelen og i gudstjenestens fællesskab med Ham og hinanden.

Gud har altså gennem Jul, Påske og Pinse gjort alt, hvad der skal til, for at 2024 må blive et på allerbedste måde velsignet Herrens År.

Så byd det velkomment - og byd Gud velkommen i dit liv.

Det må vi gøre i bøn med Grundtvigs ord i Nytårssalmen:
”Sandheds Gud! Lad dit hellige ord, oplive, oplys det høje Nord!

”Nådens Gud! Lad dit solskin i vår, os skænke på marken et gyldent år!”

”Fredens Gud, den livsalige fred, du skænke vort land til at blomstre ved!”
Vil lige minde om, at Grundtvig digtede denne salme i 1849 under tre-års-krigen i Sønderjylland.

”Fader-Gud! os til glæde og gavn nytåret henskride i Jesu navn!”

Godt og velsignet Nytår.

Ivan L. Jakobsen.