DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Charley Stephansen

Netpræst

Charley Stephansen, Præst
Vestermarkskirken

Mail: clstephan@hotmail.com

 

Bespisningsunderet

16 maj. 2018

Joh. 6: 1-16
Der sidder en lille dreng hjemme hos sig selv, og har efterhånden hørt meget om Jesus, udføre mirakler, også gjort nogle lidt utilpasse, men mest af alt gjort sin mor mere glad end ellers.
Jesus ville komme forbi i nærheden af hans hjem, skyndte sig ind til hans mor og bad om en madpakke. Mest sandsynlig var dette sardiner og bygbrød. 5 brød og 2 fisk - sardinsandwich.
Han tager madpakken med og begynder på at gå hen til der hvor Jesus var.
Jo tættere han begynder at komme til stedet, jo flere folk er der og til sidst er han helt fanget midt iblandt en hel masse voksne mennesker.
Han ønsker at se og høre Jesus og arbejder sig hen imod Ham. Først kan han ikke forstå alt det postyr der er omkring Jesus, men han ser at Jesus snakker med en gruppe mennesker.
Pludselig kommer en af disse mænd hen til drengen. Det var først senere han fandt ud af det var Andreas.
Pludselig spurgte han om han måtte få min madpakke. Han var faktisk allerede blevet sulten, og var ikke helt villig til at afgive sin madpakke, men Andreas sagde noget: Unge mand, jeg har lært at Jesus gør forunderlige ting, og jeg ved ikke hvad han har gang i, men han sagde han skulle bruge din madpakke til noget.
Først blev han lidt bange, stolt, men også lidt flov, fordi sandwichen var blevet helt gennemblødt i varmen
Det var Jesus ligeglad med. Jesus tog madpakken. Løftede den op mod himlen, takkede for den og gav den til sine disciple, som begyndte at give det videre til alle 5000 mænd + kvinder og børn.

Forestil dig at være midt i denne skare af mennesker. Disciplene får nogle små stykker af maden.
Disciplene er meget nervøse, men begynder at dele ud på første række Kun meget små stykker!
Til deres store overraskelse bemærker de at hånden ikke bliver tom. De har stadigvæk lige så megeti hånden som da de startede. Faktisk ser det ud som om der er mere!
Når de går i gang med anden række, bliver de lidt mere frimodige og giver større stykker ud. Efterhånden bliver de mere og mere frimodige og ved 3. række gør de alt hvad de kan for at få maden ud af deres hænder, men det kan ikke lade sig gøre!
Ved den 5 række har de givet mere ud end de selv kan bære. Derfor starter de forfra og giver alt det folkene kan spise. Alle bliver mætte – 12 kurve til overs.
Pludselig går det op for disciplene at de holder et mirakel i hånden, fordi de kan give væk lige så meget som de vil, men det forsvinder ikke!
Det mangfoldiggøres når det gives væk — kun når det gives væk!!!!!!!
Jesus udførte ikke dette mirakel for at vise sig eller imponere mennesker. Det havde et formål!
• Eneste mirakel, som er beskrevet i alle 4 evangelier. Andre forekommer kun i 2 eller 3 af evangelierne.
• Gud bekymrer sig om vores fysiske behov.

1. Filip prøvede at løse problemet ud fra hans egne ressourcer og de givne omstændigheder og udelod derfor Jesus i hans beregninger!
Betyder det at vi ikke skal forstyrre Jesus med småting Kun de vigtige ting, men Gud er ofte den sidste udvej vi tager, når alt andet ikke virker
Jesus appellerer til deres tro og tillid til Ham. Selvom man ikke ved hvordan det skal ske, kan man godt overgive sin situation til Gud
Vi tænker at problemet er for stort for os, men ikke for dig Gud!”
Jamen jeg gør det bedste jeg har lært. Ikke før du har bragt Gud ind i situationen
Ex med David og Goliat. Israelitterne havde udeladt Gud. Inkluder Gud i dine problemer!

2. Når vi giver vores situation til Jesus, så giver vi det i tro.
Vi kan godt identificere os med drengen. Ubetydelig, kan jeg gøre nogen forskel?
List er lidt, men der er ingen grænser for hvad Gud kan gøre med det.
Ikke hvad vi har eller kan, han er interesseret i, men at vi stiller os til rådighed eller giver det vi har til Jesus
1 madpakke blev til mad for ca. 10.000 mennesker + at der var overskud.
De små ting, som kan blive til mirakler. Miraklet skete først da madpakken blev givet til Jesus.

Bring det du har eller gør det du kan. Gud vil gøre resten! Hvad har du i dag? Invester det i dag!
Lidt kan blive til meget, hvis Gud er i det. Der er måske et mirakel som venter på at opfyldes!

3. Gud er i stand til at bruge de ting vi møder på vor vej til at forme og danne os, fordi han elsker os.
Vi kan ikke li at blive stillet i sådan en situation
Gud bruger sådanne omstændigheder til at give os mulighed for at vokse og tage skridt i tro.

Giv det du har til Gud i tro og oplev et mirakel.







Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk