DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Livshjulet drejer?

1 jan. 2018

Nu passerer vi igen et årsskifte, som mange af os efterhånden har gjort rigtig mange gange. Vi ser tilbage på året der er gået, vi vurderer det, og tænker på alle de dejlige oplevelser vi har haft, og vi tænker tilbage på alt det vi helst vil glemme. Nogle af os er gode til kun at huske det vi helst vil glemme og andre er bedst til at huske alt det skønne vi har oplevet.

Så ser vi fremad og lover os selv, at næste år skal der kun være alt det skønne at huske på. Men vi kan af en eller anden grund ikke styre livet som vi vil. Der er alt for mange ubekendte i regnestykket, til at vi kan bestemme alt selv.

Hvad er tilfældigt? Hvad bestemmer du selv? Hvad bestemmer andre? Kultur og omstændigheder der hvor du er sat? Eller er der en Gud og en Satan der flår i hver sin ende af dig for at få dig?

Jo ældre jeg bliver jo mere ydmyg bliver jeg over for de meget faste svar på de store spørgsmål i livet. Da jeg var lille var livet en ret linje ind i det nye u-opdagede. Det var en selvfølge, at vi lærer af vores fejl, og ikke gentager dumheder, men udvikler os lineært mod uendelig viden. Generationerne før os var bare novicer i forhold til os alt vidende på vej mod toppen. Jeg blev klogere. Jeg tror det første hjul jeg opdagede var skolen, hvor jeg efter sommerferien besluttede mig for at gøre mig umage, læse mine lektier, følge med og blive dygtig. Når næste sommerferie så nærmede sig, var jeg igen blevet skoletræt og kunne næsten ikke slæbe mig hen til sommerferien, for så at starte forfra.

Jeg fandt hurtigt ud af, at livet er fyldt med hjul, der bare drejer og drejer.

Dagen, ugen, måneden, året, livet, skolen arbejdslivet ….

Dagen: du sætter dig nogle mål for at få så meget ud af dagen som muligt. Komme tidligt op, løbe en tur, spise sundt, have et meningsfyldt arbejde.

Livet: Skolegang uddannelse millionær, godt liv, lykkeligt ægteskab, godt helbred, langt liv, bo i drømmeboligen.
Så er der hjul, der kører over flere generationer, århundreder, år tusinder ….

Kong Salomon, Davids søn der regerede Israel efter David, og var så klog at vælge visdom, da Gud gav ham mulighed for at vælge et vilkårligt redskab til at regerer folket (2.krøn.1:7). Det havde været nærliggende at vælge rigdom, da det i menneskelige øjne er billetten til al magt og lykke.
Salomon brugte sin visdom til at regere, og udtænke de store sammenhænge i livet. Ud af hans undren over sammenhængene skrev han Prædikerens bog, der kan være lidt melankolsk at gå til, da han ikke rigtig finder meningen med det hele.
Som Salomon tænker jeg også over sammenhængene i livet og hvorfor vi er her, og kommer til kort. Jeg vælger at holde mig til den mest stabile beretning af sammenhængene jeg kan finde, og det er Bibelen.
Salomon beskriver livet som følger i Prædikerens bog fra begyndelsen
”Der er ingen mening, livet er uden mening. Det hele er meningsløst.

Hvad får man ud af al sin møje?
Alt det, man her i livet må døje?

Generationer kommer og går,
men verden kører videre og består.

Solen står op, og solen går ned
dag efter dag i uendelighed.

Vinden blæser mod syd og skifter om i nord,
det hele kører rundt, men ændrer ikke spor.

Floder hælder vand i havet uden stop,
alligevel bliver havet aldrig fyldt op.
Vandet fordamper og kommer tilbage til floden,
sådan kører det bare rundt på hele kloden.

Alting er så kedsommeligt,
fordi det er så forudsigeligt.
Det er altid det samme, man ser,
altid det samme, man hører.

Hvad der før er sket, vil ske igen,
Hvad der før er gjort, vil blive gjort igen.
Der er intet nyt under solen.

Der er intet nyt, der kommer op i nutiden,
som ikke også er sket i fortiden.

De gamles heltemod huskes ikke mere,
i fremtiden vil nutiden ikke eksistere.”

Gab, hvor livet kedelig, og så alligevel ikke. Som jeg ser det, er der håb. Jeg tror det er rigtigt, at Gud har skabt verden, så den er selvkørende. Hvis vi ikke rør ved balancen, vil den køre i ring med store og små hjul mod det uendelige. Så er der bare det, at vi som mennesker, der er skabt i Guds billede også har fået evnen og opgaven at passe på det hele. Efter syndefaldet mistede vi så evnen, lysten til at passe på Jorden og begyndte et egoistisk forbrug af jordens ressourcer, der får de så afbalancerede hjul til at gå i stå.

Så er det Gud kommer ind. Han ved hvordan vi behandler hans skaberværk og ved også hvad der skal til at holde balancen. Jeg tror hans plan vil lykkes. Planen står beskrevet i Bibel, og er ikke skrevet om i mange århundreder, i modsætning til den menneskeskabte videnskab, der skrives om og om igen. Fremskridt inden for videnskaben kommer når Gud inspirerer kloge hoveder, der godt tør tænke ud af boksen.
Så fat mod, og hold øjnene åbne, der er virkelig nyt under solen, når vi bare tør tænke ud af boksen.

Hav et velsignet Nytår, og vær ikke bange for at tage beslutninger.

Hilsen Hans