DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Charley Stephansen

Netpræst

Charley Stephansen, Præst
Vestermarkskirken

Mail: clstephan@hotmail.com

Sand virkelighed eller redigeret virkelighed

1 mar. 2017

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg ikke er på Facebook. Det startede med at jeg ikke ønskede at bruge mere tid foran computeren end jeg gjorde i forvejen. Men i dag er jeg nu stadig glad for at jeg har valgt det fra selvom det måske kunne være til gavn for mig. Der tænker jeg specielt på mit arbejde som præst. Men som det tit er med mange ting så har medaljen både en forside og en bagside. Nogle gange ser jeg lidt på Facebook som kirken havde det for 30-40 år siden. Man skulle se fin ud til gudstjenesten og alt skulle se ud som alt var i skønneste orden på overfladen selvom det jo ikke altid var sådan. Gudstjenesten eller livet som kristen kunne blive en maske som man tog på og af.
Mange på Facebook bliver fra tid til anden også helt forpustet og træt når man ser alle de dejlige opdateringer og billeder som folk lægger op fra dejlige ferier, begivenheder, børn, dyr og venner og synes det kan jeg slet ikke leve op til det med mit helt normale og lidt kedelig liv, som jeg lever.
Sådanne tanker og følelser er meget tidstypiske. Det gør at vi sjældent tør sige højt eller poste på Facebook, at vi ikke nødvendigvis er lykkelige, fordi det ikke giver mange ”likes”. Årsagen til dette tror jeg skyldes, at vi lever i en redigeret virkelighed, hvor vi lægger filter ned over realiteterne på sociale medier som Instagram og Facebook. Det absurde bliver så, at vi spejler os i andres redigerede virkelighed - også selvom vi godt ved, at den netop er redigeret. Vi ved det godt, men det er svært ikke at sammenligne sig med andre og ofte føle mindreværd.
Samfundet vi lever i siger, at du er din egen lykkes smed og du bare skal præstere, fordi du er ikke noget i dig selv. Vi presser på i livet for at leve op til vores egne krav og forventninger som måske i virkeligheden kommer fra andre, for at føle os gode nok, men det bliver aldrig "godt nok". Der vil altid være et nyt mål eller én, der er bedre end dig.
De gode nyheder er dog, at vi altid vil være elsket af Gud uanset hvad vi gør eller ikke gør, fordi Gud har skabt os. Den fantastiske sandhed at være elsket på trods af fejl, mangler og svipsere er så frigørende. Det betyder ikke at vi bare skal give os selv lov til alt og alt er tilladt, men det giver en forankring som gør at dårlige dage også kan blive gode dage og nederlag kan vendes til sejre.