DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Svend Løbner Madsen

Netpræst

Svend Løbner Madsen, journalist, redaktør og mentor

Mail: mail@svendlobner.dk

[ Mere ... ]

 

Gud står på spring

16 dec. 2016

Gud står på spring for at hjælpe os



”Hvad vil du, at jeg skal gøre for dig?” spørger Jesus og inviterer os, åbner os, og udfordrer os til at leve i tæt fællesskab med Gud.
Af Svend Løbner


”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?” spørger Jesus den blinde mand ved vejen (Lukas 18:41). Det var åbenlyst, hvad manden havde brug for – og han svarer da også: ”Giv mig mit syn igen!” – men Jesus stiller ham alligevel spørgsmålet: ”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?”
Det er egentlig fantastisk: Tænk, at Jesus på den måde åbner en hel ladeport af muligheder for et ganske almindeligt menneske! Tænk, hvad det betyder for dig og mig, at Gud faktisk står på spring for at hjælpe os.
Men hvorfor gør han det? Fordi han er god, ja. Men et mere filosofisk spørgsmål presser sig på: Hvorfor spørger ham, når han allerede kender svaret? Ja, hvorfor skal vi i det hele taget bede, når nu den alvidende Gud ved, hvad vi har brug for?

Gud ønsker fællesskab
”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?” Spørgsmålet søger et svar og inviterer til samtale. Spørgsmålet er med andre ord begyndelsen på en kommunikation mellem Jesus og den blinde, og kommunikation kommer som bekendt af det latinske ”communicare”, som betyder, ”at være fælles om”, altså: fællesskab.
Gud spørger os om noget, han allerede ved, fordi han vil have os til at svare og dermed påbegynde en vandring hen imod et mere og mere intimt fællesskab. Gud vil først og fremmest have fællesskab med os. Når vi beder, dyrker vi samværet med Gud.

Gud åbner vores kanaler
”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?” Spørgsmålet har også en psykologisk virkning. Et spørgsmålet kræver et svar og udfordrer det os til at lukke op og sige præcis, hvordan vi har det.
Kanalen fra vort inderste går gennem munden, og når vi siger tingene som de er, har det en forløsende virkning på os. ”Hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med,” sagde Jesus. ”Hvis du med dit hjerte tror, at Gud opvakte Jesus fra de døde, og med din mund bekender ham som Herre, skal du blive frelst,” lover apostlen Paulus. ”Tungen er som et ror, der styrer et helt skib,” skriver forstanderen Jakob.
Så når Jesus udfordrer den blinde med spørgsmålet ”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?” hjælper han faktisk den blinde til at lukke op, så den helbredende kraft, som Jesus kommer med, kan strømme gennem ham. At bede er at få svar, at søge er at finde, og at banke på, er at lukke op. For når vi beder, søger, banker, går vi Gud i møde, og så møder Gud os på halvvejen opfyldelsen af vore ønsker.

Gud udfordrer os til at prioritere
”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?” Spørgsmålet udfordrer os også til at prioritere vore ønsker, gribe chancen og sige netop det, vi har allermest brug for lige nu. Den blinde kunne have ønsket sig et måltid mad, et sæt tøj, en kone, et hjem osv. Alt sammen helt legitime og forståelige ønsker. Men han havde ét ønske over den alle: at kunne se! Det brændte i ham, og det formulerede han i en kort, klar og indtrængende bøn: ”Lad mig få mit syn igen!”
Når vi sætter os i vores yndligsstol eller går en tur for at bede kan tankerne svirre og de umiddelbare indtryk distrahere os. Men når vi nu har sat tid og sted af til bøn, har vi også mulighed for at fokusere på det, der ligger os allermest på hjerte. Hvis du kun har fem minutter, inden du skal af sted på arbejde, eller du endelig har taget dig sammen til at gå ud og røre dig lidt, så er anledningen der: ”Hvad vil du at jeg skal gøre for dig?” spørger Jesus. Og her kan du spidsformulere din mest indtrængende bøn for det, der virkelig betyder noget: dit umiddelbare behov, dit åndelige liv og dine relationer.



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk