DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Gud har skrevet 2 bøger. Bibelen og Naturen

16 jul. 2010

Sommeren er kommet til Danmark, for få måneder siden var alt dækket af sne, træerne stod nøgne, temperaturen lå godt under frysepunktet, og kun min erfaring gennem de sidste over 50 år sagde mig at det nok skulle blive varmere, og sommer igen. Og ja det skete igen.

Nu sidder jeg i solen langt ud på aftenen og har det dejligt varmt. Hvis det havde været samme tidspunkt for nogle få måneder siden, havde det været frost og bælg mørkt.

Der er rytmer som vi kan overskue, og der er rytmer vi ikke kan overskue. Vi prøver at efterlade os noget historie, så vores efterkommere kan lære af vores erfaringer, men vi skal ikke ret langt tilbage før tingene forsvinder i en tåge af uvished.

Vi graver, måler, sætter gamle knogler sammen, undrer os over fantastiske kulturer der er forsvundet, hvor kun ruiner står tilbage. Alt hvad der er sket inden for de sidste 1000 år kan vi få lidt at vide om. Før det fortager sig i usikkerhed. Vi regner med, at giver vi bare naturen nogle flere millioner år, så er det hele bare sket tilfældigt og automatisk.

Bibelen

Bibelen er en bog, der har en teori/historie, der fortæller hvordan verden er blevet til inklusiv en tidsstadfæstelse. Bibelen fortæller om nogle rytmer, som rækker ud over generationer, som det kun er muligt at rumme hvis man lever over flere generationer. Se hvordan det går, når Mennesker vender Gud ryggen. Det ender i kaos, krig og ødelæggelse. Når jeg ser på Danmark/verden med det fokus, ser jeg en tydelig rytme, hvor vi har vendt Gud ryggen, og høster lovløshed og problemer af enhver art. Til vi nu er ved at finde tilbage til Ham. Mennesker søger nu tilbage til Gud, og Gud lader sig finde.

Gud er en gentleman. Han tvinger os ikke, men træder tilbage hvis vi ikke ønsker hans nærvær. Det gør Satan ikke, han maser sig frem - om vi vil det eller ej.

Naturen

Naturen omkring os fremviser et ubeskriveligt skaberværk, der består af uanede mængder af rytmer, der passer så fint ind i hinanden, at skubber vi til en, har det vidtrækkende uoverskuelige konsekvenser. Rytmer fra døgnfluen, døgnet, året og himmellegemernes gang på himlen. De fantastiske, dyr der lever så fint tilpasset omgivelserne.

Bibelen og Naturen stemmer overens og henviser til hinanden på en fin måde. Jesus siger: lær af naturens rytmer, de er skabt af Gud. Han bruger de samme principper, når det gælder alt. Han har brugt de samme fine byggeprincipper overalt i naturen.

I Matt. 24 beskriver Jesus en række ting, som vi skal holde øje med i naturen, som vil ske. F.eks.vers 32. Her kan I lære noget af figentræet. Når dets grene bliver fyldt med saft, og bladene begynder at folde sig ud, så ved I, at sommeren står for døren. Sådan kan I også vide, når dette sker, at hans komme er nær.