DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Det meste af de vi bekymre os for vil vi aldrig få at se

16 feb. 2010

Vi lever i et land, hvor vi belastes hårdt af frygt og bekymringer. Og hvor vi i virkeligheden slet ikke har nogen som helst grund til bekymring. Det er ikke tilladt at dø af sult i Danmark.

Det ligger til den menneskelige natur at bekymre sig. Sjovt nok er de bekymringer jeg har helt specielle og meget mere bekymringsværdige end alle andres. Det er så let at overskue naboens bekymringer og komme med løsninger. Mens mine egne bekymringer, de er ikke sådan lige til at få løst. 90% af de bekymringer vi går rundt og har, er sorger vi aldrig kommer til at se skyggen af.

Nu er vi én gang bygget, så vi har en vis frygt/bekymring for fremtiden og det ukendte. Vi gør meget ud af at beregne og forudsige fremtiden, så vi kan planlægge og handle efter vores idéer og ønsker. Vi sætter os mål i livet, for har du ikke mod på livet går du til grunde. Uden visioner dør et folk.

Det er frygten for, at det sikre, det planlagte, ikke sker. Eller sker på en uforudset måde, der starter bekymringen.

Vi bruger rigtig mange kræfter på fremtiden. Vi forsker, ”fremtidsforskere”. Vi lægger budgetter, vi familieplanlægger, vi investerer, Vi planlægger vores alderdom. For blot at se, at tingene sker på en helt anden måde.

Medierne er nu blevet så effektive, at vi kan få krige, mord, jordskælv.. lige ind i stuen. Og vi sidder og sluger det hele råt. Vi tænker, "nu kommer det godt nok tæt på" og gyser. Så sætter vi en ekstra lås på døren og kan ikke så godt lide at være alene hjemme, eller gå en tur i byen. Medierne tjener deres penge, for nysgerrigheden og frygten driver os til at se og læse den slags.

Gud har selv lavet os, og han ved også at vi har den tendens til at bekymre os. Som Han har lavet os fra begyndelsen med en nysgerrighed for fremtiden, og en drift der driver os frem. Efter syndefaldet blev der blandet frygt i den ellers sunde nysgerrighed, så bekymring blev negativt ladet.

Gud lover os, at der rigeligt af alt til livets ophold, og at der ikke er nogen som helst grund til at bekymre os.

I Mattæus. 6:25-34 siger Jesus, som han som er lige så gyldigt i dag som for 2000 år side.

I skal ikke bekymre jer for ting som mad og drikke, penge eller tøj; det at leve betyder mere, end hvad I skal leve af; og det at kunne gå omkring betyder mere, end hvad I går omkring i. Se på fuglene! De bekymrer sig ikke for, hvad de skal spise. De hverken sår, høster eller samler forråd; men jeres himmelske Far tager sig af dem og sørger for dem. Og I er meget mere værd end de. Kan nogen af jer mon ved at bekymre sig forlænge sit liv med bare en eneste dag?
Hvorfor går I så højt op i, hvad tøj I skal have på? Se på markens liljer! De gør sig ingen bekymringer af den slags. Og dog var Kong Salomon i al sin herlighed ikke klædt nær så smukt som nogen af dem. Når Gud nu tager sig så omsorgsfuldt af blomster, der folder sig ud i dag og visner i morgen, skulle han så ikke tage sig meget mere af jer? Hvor er jeres tro dog lille! Lad derfor være med at bekymre jer for, hvad I skal spise, og hvad I skal tage på. Lad hedningerne om det; det er jo de ting, som de prioriterer højest. Men jeres himmelske Far ved allerede, at I trænger til det. Søg derfor først Guds rige og hans vilje, så skal han sørge for alle jeres menneskelige behov. Lad altså være med at bekymre jer for dagen i morgen. Den hører jo fremtiden til. Hver dag har nok i sine bekymringer.

Gud har sat naturen så fint sammen, at der bliver sørget rigeligt for alle. Der er sørget for fuglene og blomsterne. Vi er langt mere værd end dem. Vi kan se på naturen og lærer. Hvert år kommer foråret, sommeren, efteråret og vinteren. Sådan er det og sådan vil det blive ved med, selv om vi godt nok også er begyndt at bekymre os om Gud kan finde ud af det.

På samme måde lever vi vores liv fra vugge til grav. Gud har gjort det med en hensigt. Vi skal elske og søge Ham som nummer et, så sørger han for alle de andre menneskelige behov. Vi vil dog så gerne have lidt mere end naboen, leve lidt længere, blive lidt mere berømt, rig, have lidt mere magt. Lad være med at bekymre dig for dagen i morgen, den har nok i sine bekymringer.