DAGENS ORD: ”Men alle de troende var sammen, og de var fælles om alt.” Apostlenes Gerninger 2:44

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Fra drøm til virkelighed.

2023 jul 5

Fra drøm til virkelighed.

Af Kirsten Annette Lauritsen

I rigtig mange år har jeg haft en drøm om at komme til Grønland.
En af mine kollegaer tog sidste år orlov for at arbejde i Grønland. Det blev startskuddet for mig til at komme afsted. 3 måneder i Ilulissat og blev afslutningen på 29 års arbejde som sundhedsplejerske. Det var et fantastisk punktum.
3 januar landede jeg i Ilulissat i -25 gr. og med 50 cm nyfalden sne overalt.
Starten på et eventyr, hvor jeg hver dag kunne glæde mig over en fantastisk natur og hvor jeg lærte mange nye mennesker og en ny kultur at kende.
Jeg var så heldig at jeg fik tildelt en skøn lejlighed midt i byen med udsigt til både fjeld og vand, så jeg kunne følge med fra solopgang til solnedgang fra mine vinduer.
I Grønland arbejder man 40 timer om ugen. Min arbejdsplads var på sygehuset, hvor jeg sammen med to kollegaer tog på hjemmebesøg til småbørnsforældre, havde skolearbejde og sørgede for alle børnevaccinationer. Med undtagelse af vaccinationerne var det kendte opgaver jeg skulle udføre, men i helt nye omgivelser og i en anden kultur. Det var spændende og til tider også udfordrende.
Mange unge grønlændere taler slet ikke dansk, så jeg brugte ofte tolk. På hospitalet er mange af de ansatte danskere, og derfor er der en helt team af grønlandsk tolke. Det gjorde arbejdet mere besværligt.
Da sundhedsplejerskens bil var i stykker, måtte vi tit gå ud til familierne eller hvis vi var heldige, blev vi kørt frem og tilbage i ambulancen. Gåturene var barske på grund af kulde, is, sne og mange bakker. Min kondi blev bedre deroppe efter alle gåturene.
Jeg oplevede på tæt hold børn, unge og småbørnsforældre der lever med eller har oplevet voldsomme ting i deres liv. Overgreb som vold og incest, selvmord i nærmeste familie, alkohol og andre misbrugsproblematikker er hverdagskost.
På de tre måneder var der i byen med ca. 4000 indbyggere 3 selvmord og 5-6 selvmordsforsøg hos både unge og voksne.

Jeg havde en sundhedssamtale med en 14årig pige i 8 kl. Hun fortalte mig intet bekymrende og det eneste jeg fandt, var en nedsat hørelse, som jeg sendte hende til ørelægen med.
Tolken fortalte bagefter at pigen i sidste uge havde fået en abort og at hun havde fået konstateret 3 kønssygdomme. Faderen til fosteret var vist en mand på 50 år. Tænk hvad hun har været igennem og hvad det gør ved hende.
I et samfund hvor alle næsten kender alle er det svært at komme væk fra problemer og også svært at få den nødvendige hjælp.

Jeg besøgte byens frikirke som blev startet af Det Danske Missionsforbund (nu Evangelisk frikirke Danmark). Det startede dengang som en børneklub og er nu en etableret kirke. Det var skønt at være en del af et levende fællesskab og mærke den omsorg de udviste overfor hinanden.

Jeg nåde meget på de tre måneder. Udover tur med hundeslæde, nordlys, besøg af familie og venner, sejltur bland isfjelde også et brækket håndled og en operation i Nuuk, så jeg fik virkelig mange forskellige oplevelser med hjem.

Jeg er så glad for at drømmen om Grønland nu er udlevet. Jeg havde 3 fantastiske måneder og jeg vil opfordre andre til at tage afsted. Som turister kan man få mange store naturoplevelser men ved at arbejde og have et længere ophold får man så umådeligt meget mere med hjem i rygsækken.