DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Sameksistens

2021 okt 1

Gratis netmagasin
vil støtte individet og styrke fællesskabet
Sameksistens.dk skriver om alt, der kan understøtte og forsvare fattige, flygtninge, hjemløse, syge og personer med handicap. Netmagasinet fortæller også om unge nye danskere, der uddanner sig, og iværksættere, som bidrager til samfundet.

Af Svend Løbner

Man skelner ofte mellem den virtuelle og den virkelige virkelighed. Den virtuelle foregår på internettet; den virkelige i den fysiske verden. Men efter hånden som internettet vinder frem, udviskes grænserne mellem de to ”virkeligheder”. Internettet er blevet en integreret del af vores hverdag. Vi køber togbilletter i DSB-appen, tøj i Trendsales og måske mad gennem Coop.dk.

Supplerer negativt mediebillede
På den baggrund er månedens gæst denne gang virtuel. Gæsten er et gratis onlinemagasin med titlen Sameksistens. Magasinet blev startet af journalist Bent Dahl Jensen i 2010 for at imødegå og supplere mediebilledet af vores nye borgere fra andre himmelstrøg. Allerede dengang havde både medier og politikere et negativt kritisk billede af såkaldt fremmede, og nydanskere kunne ikke rigtig komme til orde.

Det er kun blevet værre siden. Men magasinet, der blev drevet af frivilligt af Bent Dahl Jensen og skribenter som journalist Malene Fenger-Grøndahl og lektor Marianne Olsen, risikerede lukning. Det er krævende at gå imod mediestrømmen.

Eksperter og unge skribenter
Jeg overtog magasinet for to et halvt år siden, Malene og Marianne fortsatte med at levere gode artikler, og det lykkedes at få flere unge skribenter med i redaktionen, bl.a. pianist Michala Linn Madsen, livsstilcoach Zahra Pedersen og formand for poesiforeningen Ordskælv, Zainab Nasrati. Desuden en ekspert som Naderah Parwani, der som psykolog har indgående kendskab til flerkulturelles udfordringer. Hun leder også et netværk af 260 psykologer, der bekæmper diskrimination.

For ja, det er magasinets motto: Støt individet, styrk fællesskabet. Vi skriver om alt, der kan understøtte og forsvare fattige, flygtninge, hjemløse, syge og personer med handicap. Vi gengiver rapporter, der også fortæller om unge nydanskere, der uddanner sig og stormer ind på arbejdsmarkedet, og arbejdere og iværksættere, som vil bidrage til samfundet, og gør en stor indsats for at tjene egne penge og betale skat som alle vi andre – noget, der ofte overses af de traditionelle medier.

Mød ildsjælene her
Jeg har mødt mange ildsjæle i mine to og et halvt år som redaktør: En kræftsyg kvinde kæmper for tre familier, der er smidt ud af deres lejligheder på Nørrebro på grund af regeringens såkaldte ghettopakke. En foredragsholder var selv bandekriminel, men kom ud af det, fordi nogen interesserede sig for ham og gav ham anerkendelse. I øvrigt en dansker, der var konverteret til islam.

Jeg har interviewet unge muslimer, som ser helt anderledes på deres tro end deres forældre. En ung muslim siger, at ”hvis ikke religion kan gøre mig glad, så kan jeg ikke bruge den til noget”. En debattør med afghanske rødder udfordrer folkekirken til at åbne sig for søgende muslimske unge. En ung muslim inviterer mig til at holde et oplæg om kristendom for sine 1.000 følgere i sin Facebook-gruppe.

Taler om tro på tværs
Og vi er ikke bange for at tale om tro på tværs ved dels at fortælle om udviklinger og nytolkninger af religion, dialog mellem imamer og præster, og fælles initiativer, der fremmer sameksistensen i det danske samfund. Som noget helt nyt har vi oprettet en særlig rubrik ”Globalt”, der fokuserer på det fine hjælpearbejde som udføres af trosbaserede organisationer rundt omkring i verden.

Da jeg overtog magasinet, besluttede jeg at tage udgangspunkt i det flerkulturelle som det nye normale. Det skal ikke hele tiden beskrives som et problem at have rødder i andre lande og kulturer; det er tvært imod berigende for en monokultur som den danske at få input udefra. Noget vi faktisk har fået gennem hele vores lands historie. Danmark er et lille smørhul midt i verden og lever faktisk af at få idéer, produkter og medarbejdere fra den store verden.

Godt med modspil fra islam
Det gælder også vores kultur, som vi kalder en ”kristen” kultur. En klog mand sagde en gang, at kultur kommer af værdier, og værdier kommer af overbevisninger. Ja, vi har en historie præget af kristendommen og derfor bryster politikere og andre sig af den kristne kultur og kalder endda Danmark for et kristent land. Men kulturen har fjernet sig fra værdierne, og værdierne fra overbevisningerne. Hvor er næstekærligheden blevet af i en udlændingepolitik, der handler mere om pigtråd i Litauen og udrejsecentre i Rwanda? Og hvor er overbevisningerne, troen, blevet af, når vi ikke rigtig tror, kristendommen kan klare sig over for islam?

Det var forhenværende biskop Steen Skovsgaard der efter 18 år som sognepræst i Gellerup ved Aarhus sagde: ”Islam er som sandpapir for min tro!” Ja, det er sundt og godt at blive udfordret, så vi kristne bliver endnu mere klar over den rigdom vi har i Jesus, nemlig nåden, tilgivelsen og kraften til at leve efter Guds vilje.

Nok om det. Nu kan du, kære læser, selv gå på opdagelse i www.sameksistens.dk, hvor du også kan tilmelde dig et gratis ugentligt nyhedsbrev.

Svend Løbner er redaktør for netmagasinet Sameksistens og journalist for flere kirkelige hjælpeorganisationer. Han har været præst i flere frikirker og er også netpræst her i Netkirken. I sin fritid leder han en dialoggruppe af kristne og muslimer i Folkekirkens Tværkulturelle Samarbejde i Svendborg.