DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Tilbage til fortiden

2016 okt 1

Borgring.
Et af de sidste års store sensationer, er fundet af vikingeborgen Borgring ved Køge.

Lige for tiden graver arkæologerne i Bjæverskov tæt ved Køge Å, kun 6 km fra Borgring. På pladsen vælter der huse af trelleborgtypen praktisk talt op af jorden - indtil videre er mindst 3 huse identificeret på 18, 23 og 28 meter. Denne udgravning er blot en ud af mange, som over de næste par år, skal kaste mere lys på vikingernes liv på egnen omkring Borgring.

Virket.
En udgravning ved Virket Sø på det nordøstlige Falster tyder på, at der lå et befæstningsanlæg større end både Hammershus, Trelleborg og Vordingborg. Måske har det været en borg i lighed med Trelleborg og måske har det blot været et tilflugtssted. Stedet ser ud som om at det har været befæstet flere gange og har været nedbrændt lige så mange gange, helt op til 12-1300 årene.

Metaldetektor som hobby.
Detektor Danmark har over 3000 medlemmer, der har som hobby, at afsøge og afdække hvad jorden skjuler.
I år lykkedes det at finde Danmarks største guldfund fra vikingetiden. Fundet, som består af seks guldarmringe, og en sølvarmring, som til sammen vejer cirka et kilo og vurderes at stamme fra omkring 950.
Museumsleder Bo Ejstrud fortæller, at det ikke er unormalt med sølv fra vikingetiden, til gengæld er guldfund meget sjældne.

Der går ikke en dag, uden at der dukker interessante fund op fra amatør arkæologerne. Det er alt fra gammelt ragelse til fibeller i bronze, armringe og mønter i sølv og hvis de er heldige, noget i guld.

Billedet er ikke fra guldfundet, men er fra et tidligere fund og kan ses på Nationalmuseet.

At lege som voksen
Det er ikke kun børn der leger. Det er blevet et hit at lave en slags rollespil for voksne, der lever sig ind i middelalderen eller i vikingetiden. Små grupper bliver dannet og fællesskabet kan være mad og drikke, klædedragter eller en regulær kampgruppe der kæmper med sløve våben. Det er ikke helt ufarligt, for vægten af et sværd eller økse kan godt gå hen og give hovedpine.

Markedernes vikingeliv minder en del om spejderlivet. Uniformen er tøj af uld eller hør og har som forbillede, sin rod i de fund man har gjort. Maden bliver naturligvis kogt over et bål og er slow food i ordets egentlige betydning. Der er god tid til at snakke med hinanden og fællesskabet er med til at give indhold.

Hvorfor det bliver mere og mere populært, er ikke så let at forstå. Måske har folk brug for et åndehul med leg og virke, der er langt væk fra en fortravlet og hæsblæsende hverdag.

Hjerl hede er et af de steder, hvor frivillige leger med.
På vores sommertur til Hjerl hede, mødte vi en virksomhedsejer der hyggede sig med at klæde sig ud som kræmmer. Han var underholdende og kunne fortælle anekdoter og historier fra den nære fortid. Det er prisværdigt og spændende at opleve en flig af en tidslomme, godt iscenesat af dedikerede mennesker, der brænder for en sag.
Kongernes Jelling
I Jelling står en runesten der ofte bliver betegnet ”Danmarks dåbsattest” som blev rejst af Harald den Gode, der senere blev kaldt Blåtand.
Overleveringen fortæller, at Harald blev udfordret af Kejser Otto af Tyskland. Hvem var størst Odin eller Den hvide Krist? Klerken Poppo, bærer en glødende jernbyrd, uden han brænder sig og Harald bliver overbevist og lader sig døbe i en vintønde. For at vise omgivelserne og især kejser Otto, at dåben var overgangen til et officielt dansk trosskifte, slog han mønt med korset på bagsiden og rejste den kendte runesten.

Harald Blåtand var nu ikke den første kristne konge, for i Hedeby og Ribe var der allerede i midten af 800 tallet, rejst kirker med tilladelse fra Horik den Unge.

Ansgar blev den første missionær man har kendskab til. Han rejste rundt i Danmark samt i Birka (Sverige).
I 832 blevet han indviet til ærkebiskop i Hamburg og senere i Bremen med Norden som sit missionsområde. Han nåede ikke de store resultater, for en omstilling fra hedenskab til kristendom tog tid.
I Hedeby levede kristendom og hedenskab side om side i fordragelighed, hvilket et fund af en støbeform med kors samt Thors hammer vidnede om.

Lurblæsere, Frederiksund vikingespil 2016
Tekst og fotos: Alex Wallin