DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Der tales rumænsk i dansk frikirke.

2013 jul 1

Der tales rumænsk i dansk frikirke.

Af Bjarne Nederby Jessen.

Det er lørdag eftermiddag. Det er i Frikirken Salem i Frederiksværk. Der er gudstjeneste med højlydt lovsang og moderne rytmer – men sproget er rumænsk. Vi er til rumænsk gudstjeneste i en dansk frikirke.

Det begyndte for godt 2 år siden, da nogle rumænere henvendte sig og spurgte om du kunne låne kirken én lørdag om måneden. Der blev indgået en aftale og gudstjenesterne med en meget lille gruppe rumæner kom i gang og fik hjælp fra nogle rumænere fra Sverige. Den danske gruppe voksede og nogle af rumænerne begyndte at komme til de danske gudstjenester om søndagen og der opstod et varmt venskab med menighedens rumænske trossøskende.

Da man i Frikirken Salem skulle bygge om, lave nyt køkken, et rum til småbørnsfamilier under gudstjeneste og et nyt indgangsparti, dukkede 3-4 rumænere op i arbejdstøj for at hjælpe til – mange gange, for ”vores kirke skal være flot”, som Vasile sagde.

Fra januar 2012 har den rumænske gruppe holdt gudstjeneste i frikirken hver lørdag og de har fået nøgle til huset. De har dannet menighed og er blevet tilsluttet Frikirken Salem som en menighed i menigheden.

Lange gudstjenester.

Bjaene Nederby Jessen har deltaget i 3 af de rumænske gudstjenester. Troede første gang, at der var tale om en ortodoks menighed, men blev hurtigt klar over, at det var forsamlingen for livlig til. Der var masser af lovsang og bøn. Bøn siddende i stolene, stående bøn og bøn på knæ. Det var højlydt bøn. Det var meget karismatisk – og ganske rigtigt menigheden har en pentascotal baggrund.

I begyndelsen var de kun få, men nu samles der 20-30 hver lørdag og når de har besøg fra Sverige eller fra København, så er der flere.

I løbet af en gudstjeneste er der flere fremme med prædikener og undervisning, så det trækker ud. Der er også masser af sang, oftest lovsangskor, men også længere sange og ved flere gudstjenester medvirker et ungdomskor fra København. En gudstjeneste på 2-3 timer er ikke ualmindelig og så samles den rumænske menighed til kirkespisning og kirkekaffe bagefter.

Vasile Muntean er indsat som leder af den rumænske menighed.

Vasile, der kommer fra Sibiu-Medias, lige midt i Rumænien, har boet i Danmark i 7 år. For nogle år siden havde han og hans kone besøg fra Rumænien af hans kones fætter, der kommer i en frikirkemenighed i Rumænien. Han prædikede ikke evangeliet for dem, men han bad for dem hver dag i de par måneder, han var hos dem. Og efter han var rejst tilbage til Rumænien oplevede Vasile, at Gud kaldte på ham og han tog mod Jesus som sin frelser og blev meget aktiv i den lille menighed og da man for ca. ½ år siden valgte at danne menighed, blev han valgt til at være menighedens leder og blev ved en gudstjeneste i Frikirken Salems danske menighed indsat til tjenesten ved bøn. Vasile spiller en stor rolle i den rumænske menighed. Han passer lydanlægget og det er meget ofte ham, der leder i lovsang. Han er meget synlig ved deres gudstjenester, men altid meget ydmyg. En søndag prædikede han på dansk i den danske menighed og han har flere gange sunget på rumænsk og aflagt vidnesbyrd i den danske menighed.

Det er meget berigende for begge menigheder at have kirke- og menighedsfællesskab med hinanden. De to menigheder er til gensidig glæde og inspiration for hinanden.