DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Gotland

2009 aug 1

En spændende ferie

med historie,

kultur og natur.

Mange danskere har i år holdt ferie i Danmark, fordi man får mere for pengene, nu hvor den svenske krone er så lav - men ikke kun derfor. Også fordi Sverige er et spændende land at holde ferie i med masser af smuk og afvekslende natur.

Men det var nu ikke på grund af valutaen, at vi valgte at tage til Gotland i år. Det gjorde vi, fordi vi havde lyst til at genopleve denne spændende ø, der er så fyldt med historie, kultur og natur. Det er lige os.

Sidste år investerede min kone og jeg - begge pensionister - i et 6 mandstelt med diverse udstyr. En rigtig god investering og telt var da også med på Gotland, hvor vi slog os ned på en enkel - ikke primitiv - men enkel campingplads i skovkanten 800 m fra Pensionat Warfsholm og 30 km syd for Visby. Herfra foretog vi vore ture mod nord, syd, øst og vest og indtog Gotland, Store Karlsö og Fårö. Gotland med de mange spændende kirker og hansestaden Visby, Store Karlsö med de enorme fuglefjelde og Fårö med Ingrid og Ingmar Bergmans grav.

Noget af det, der først fascinerer én er de mange, store og også forvredne fyrretræer og de fantastisk smukke grøftekanter. Mere end 500 forskellige planter lyser op i flere forskellige farver, mest gult, blåt, hvidt og rødt. Det er bare så smukt - kilometer efter kilometer.

Og så er der de mange kirker. 100 kirker kan man finde på Gotland. Vi besøgte 23 af dem, de fleste fra 1100-tallet, 1200-tallet og 1300-tallet. Her fik vi anledning til at se masser af kalkmalerier, udskårne træfigurer, trækrucifikser i meget forskellig fremtræden. I mange kirker fandt man Chr. D. IV´s monogram over alteret. Vi var på gammel dansk område. I Tofta Kyrka så vi en udstillet hættebrynje. Den var kulstof 14 dateret til 1200-tallet, men var først blevet fundet i 2004. Under en oprydning på kirkens loft opdagede man en bunke metalringe i et hjørne og vupti, stod man med en meget gammel hjelmbrynje. Den lignede meget de 150 hjelmbrynjer, man har fundet i en massegrav uden for Visbys mure efter et danskerslag, men man mener ikke at hjelmbrynjen fra Tofta Kyrka var med i det slag. Derimod har den nok været i krig under en lokal fejde.

Kirker fascinerer os - ikke mindst gamle kirker - som Guds huse, som fundamenter over en svunden tid, hvor man også samledes til gudstjenester, men også som historiske bygningsværker.

På Gotland finder man også mange spor fra oldtiden. Flere steder støder man på store skibssætninger, grave fra bronzealderen. Et enkelt sted ved Rannarve ved Klintehamn så vi 4 sådanne skibssætninger efter hinanden, et imponerende syn, der giver glimt af historiske vingesus. Ved Roma Kloster mødte os et kultursted. Ruinerne fra det gamle cisterciencerkloster er omdannet til Roma Teater og ligger som nabo til den gamle kongsgård, hvorfra danske lensherrer har styret området. I dag er det et center med teater, kunstudstillinger, udstilling og salg af spændende glaskunst og forskelligt hemslöjd. Der var også et lille cafeterie.

Overalt på Gotland fandt vi ved de forskellige seværdigheder opstillet nogle meget informative tavler, der fortæller om seværdigheden.

Visby er en historie for sig. Den gamle hansestad giver indtryk af historie, masser af historie, men byen giver os indtryk af sydlandsk stemning med de mange spændende fortovsrestauranter. Her er mange mennesker om sommeren, men man oplevede det alligevel ikke overrendt. Her var det især den gamle bymur, domkirken og ruinerne af Sct. Katharina Kyrka, der tiltrak sig vores opmærksomhed. Men også Almedalen, et grønt område i byen med udsigt til Østersøen. Her finder man "speakers corner", en talerstol, som alle kan benytte sig af, men hvor man også har særlige uger som f. eks. den politiske uge, kirkernes uge, der sætter sit præg på netop den uge i Visby. Ugen før var det den politiske uge, hvor partierne fik en dag hver til at orientere om deres politik. Den uge ser man frem til i hele Sverige og man er meget opmærksom på, hvad partilederne bringer til torvs. Disse politikerdage følges i Sverige i lige så høj grad som åbningstalen ved folketingets åbning i Danmark.

På Fårö fandt vi - som så mange andre steder på Gotland en masse rauker, store stenformationer dannet af koralrev og sandsten. Et fantastisk skue. Vi besøgte Bergmannernes grav og så var på en af Sverige absolut bedste strand klitter og masser af sand, sand, sand. En dejlig strand at bade fra - uden at skulle "slås" med en masse sten.

På Store Karlsö oplevede vi lomviernes og alkenes fantastiske fuglefjelde.

Vi havde 9 dejlige dage på Gotland med masser af oplevelser og alligevel god tid til at slappe af og til at nyde solen og det flotte vejr. Gotland er virkelig et besøg værd.

Kerstin og Bjarne Nederby Jessen
Frederiksværk