DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Dåb i Danmark ved bopæl i Sverige

Vi er en dansk familie, der bor i Sverige og som har fået en lille ny. Han skal døbes og vi overvejer nu, om det skal være i DK eller i Sverige. Er det muligt for ham at blive døbt i en dansk kirke og skal vi betale for det? Vi forældre er begge døbt i Danmark, men jeg tror ikke vi er medlem af den danske folkekirke, eftersom vi ikke bor i Danmark(?).

Hvis han bliver døbt i Sverige får han jo en svensk dåbsattest og bliver skrevet ind i de svenske kirkebøger og ikke de danske, er dette korrekt? Og spiller det nogen rolle i hvilket land ens dåbsattest er udstedt?

Mvh.
En dansk mor i Sverige

Hej Helene,
Først et stort til lykke med jeres lille søn!!
Og så begynder jeg lige med at svare midt i jeres spørgsmål.
Når man er døbt i den danske folkekirke, så er man stadig medlem, med mindre man melder sig aktivt ud. Man kan i øvrigt få konverteret sit medlemskab af folkekirken til fx den svenske kirke - da det jo er kristne kirker begge to - og dåben er Guds velsignelse og løfter - i hvilket land du end bor!
Det betyder så også, at du og din mand er velkomne til dåb i en dansk kirke - ganske gratis.
Og det sidste spørgsmål har jeg næsten allerede svaret på - hvis jeres søn bliver døbt i Sverige, så bliver han naturligvis i første omgang en del af den kirke, han døbes ind i, men "set ovenfra" så er den kristne kirke altså mere Guds skønne kirke end menneskers, så hvis jeres søn, mens i bor i Sverige, er med i den svenske kirke, så er han velkommen til - hvis han skal bo i Danmark - at "konvertere" til den danske folkekirke, nårsomhelst han har lyst!
Jeg vil ønske jer Guds rige velsignelse for hele jeres lille familie, når I skal finde ud af, hvad I gør...
Venligst,
Signe Voldby, præst