[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]
Gifte sig igen efter skilsmisse
Jeg mener, at der står i Bibelen,at det er hor, hvis man gifter sig med en fraskilt kvinde......Det ved både den troende kvinde og den troende mand. Hvis de så gifter sig alligevel, bedriver de vel hor hver dag....
Det kan vel ikke sammenlignes med at,komme til at glemme, at holde hviledagen hellig og derefter bede Gud om tilgivelse....
Hvis det er ok, at gifte sig igen, uden at man har skilt sig fordi ens ægtefælle har bedrevet hor, kan man vel også slå lige så mange mennesker ihjel, som man har lyst til og derefter bede Gud om tilgivelse...
Svar:
Kære Anonyme
I bjergprædikenen tager Jesus en del af de gamle bud op og radikaliserer dem. Det gør han også med buddet om skilsmisse, og det er sikkert det, du tænker på:
v31 Der er sagt: ›Den, der skiller sig fra sin hustru, skal give hende et skilsmissebrev.‹ v32 Men jeg siger jer: Enhver, som skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt, forvolder, at der begås ægteskabsbrud med hende, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud. (Matt 5,31-32)
Fordi Jesus taler til farisæerne og de skriftkloge, der gik op i detaljerne og ordlyden i loven, så bliver han selv meget skarp i bjergprædikenen. Hvis du læser hele bjergprædikenen (Mat. Kap 5-7) vil du læse mange lignende skarpe fortolkninger af buddene. Fx står der i verset lige før de citerede, at hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede. (Matt 5,30). Det vers er de fleste bibelfortolkere enige om ikke skal tages strengt bogstaveligt, men Jesus skærper retorikken for at vise alvoren bag ordene overfor farisæerne. Han anklager dem nemlig for at glemme årsagerne og motiverne til loven – og kun gå op i paragraffer og ydre ting. Derfor bruger han endnu mere tid i bjergprædikenen på at tale om de indre ting, værdier og motivation: Døm ikke, elsk dine fjender, giv til de fattige, lad være med at bekymre dig, tilgiv hinanden, hjælp hinanden osv.
Så Jesus underviser lidt om hvad der er rigtigt og forkert, men meget mere om tilgivelse og nåde!
I Johannesevangeliet kap. 8 kan du læse om en situation, hvor farisæerne og de skriftkloge kom slæbende med en kvinde, der var grebet i ægteskabsbrud og stillede et spørgsmål, der minder om dit: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud, v5 og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad siger du?«
Teknisk set havde de ret – det stod der i loven. Og det vidste Jesus selvfølgelig godt. Men det var vigtigere for ham at vise kærlighed end at give farisæerne ret, og derfor svarer han: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.«
Det var der ingen af dem, der kunne leve op til og derfor gik de væk en efter en. Nåden og kærligheden sejrede over loven. Og det er det gennemgående tema i hele Det nye Testamente. Det handler meget mere om hvad vores motivation er for vores handlinger, end at leve præcis op til loven.
Dog skal vi ikke glemme at Jesus formaner kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.« Det er altså ikke ligegyldigt hvordan vi lever vores liv. Men vi skal ikke leve efter nogle særlige regler for at tilfredsstille Gud eller andre mennesker, vi skal gøre det fordi der gemmer sig noget livskvalitet i at følge Guds bud. Og hans kærlighed er stærkere end loven.
Kærlig hilsen Ruben
Svaret af:
Ruben Andersen-Hoel , Er ikke længere aktiv
Vanløse Frikirke
[ Stil et spørgsmål ]
|