DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Advent

Jeg var i kirke i går og præsten talte om de 4 lys.
Første lys kan vi kalde for troens lys
Anden lys kan vi kalde for håbets lys
Tredie lys kan vi kalde for modets lys (som Johannes der havde modet til at fortælle om Gud og tage konsekvenserne) osv.

Bagefter tænker jeg nu på hvad den Fjerde lys stå for.
Jeg var i Vesterø Sdr. Kirke på Læsø og det var Pastor Emiritus Kresten Emil Christensen der holdt talen.
Det var meget smukt og jeg ville gerne have det hele med.

Findes der noget sted jeg kan finde det her.

Kære spørger.
Det glæder mig meget, at du havde en dejlig oplevelse ved gudstjenesten i går.
Jeg har ikke et færdigt svar endnu.

I den nye salmebog er der en ny adventssalme af biskop emeritus Johannes Johansen, der "synger" om de 4 lys i adventskransen. Det er nummer 87: Det første lys er Ordet ...

I den salme bruges andre forklaringer til de 4 lys end pastor Kresten Emil Christensen brugte, - og jeg har til nu ikke kunne finde et endeligt svar på dit spørgsmål. Derfor vil jeg forsøge at kontakte pastor Christensen for at spørge ham direkte.
Jeg håber, at det kan lykkes, så jeg kan give dig et svar.

og ønsket om en god, glædelig og velsignet Jul

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen