DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Gudmor / fadder

Jeg har fået en dejlig lille nevø og er blevet spurgt om jeg vil være gudmor til ham. Har jeg mulighed for at blive det når jeg ikke er døbt? Jeg har hørt flere udmledinger. På kristendom.dk (http://www.kristendom.dk/artikel/281654:Indfoering--Hvad-er-en-fadder-og-en-gudmor) står der blandt andet: "En gudmor eller gudfar har ingen kirkelig betydelig, om end det er en stor ære at få lov til at være gudmor eller gudfar for et barn. Betegnelsen bruges i reglen om den, der bærer barnet til dåben og svarer ja til at blive døbt på barnets vegne. En gudmor eller gudfar er ofte også fadder, men behøver ikke at være det". Hvad siger I?
Hilsen Marie

Kære Marie.
Hjerteligt til lykke med den lille nevø.

På Kirkeministeriets hjemmeside står der om faddere bl.a.:
"En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken."

Nu ved jeg jo ikke, om du også er blevet bedt om at være fadder, - men det er vel ret nærliggende at tænke, at du er det. I så tilfælde skal du jo ud fra ovennævnte citat
selv være døbt med kristen dåb. Jeg vil mene, at for at svare på barnets vegne, skal man selv være døbt.

Nu ved jeg jo heller ikke, hvor nært forestående dåben er, - men hvis du ikke kan "nå" at blive døbt, - så - afhængig af den pågældende præst - så kan du måske bære din nevø, - mens en af forældrene (som jo så skal være døbt) svarer på barnets vegne.

Endnu engang til lykke med nevøen.

Ivan L. Jakobsen,
sognepræst