DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Fødested:

Jeg ønsker at få svar på om når der bliver spurgt eller skrives fødested på dåbsattest eller fødselsattest, om det så ikke er stedet de er født (eks. sygehus, hjemmefødsel ) og ikke hvor forældrenes bopæl er.

Henning Andersen

Kære Henning,
Fødested har tidligere - indtil, tror jeg nok, en gang sidst i 80erne - været det sted, hvor man blev født - hvis din mor og far boede på Vesterbro, men du tilfældigvis blev født i Vejle, så var Vejle fødselsregistreringssted.
Sådan er det ikke mere - nu er det sådan, at hvor du end bliver født, så er fødselsregistreringssognet det sted, hvor din mor (og måske din far, hvis de bor sammen) har bopæl.
Så... no wonder at man kan blive forvirret...
Varme hilsener og Guds fred ,
Signe Voldby, præst