DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Valg af kirke ?

Min kæreste og jeg vil gerne snart vies.
Men kan vi vælge en anden kirke end dén, vi tilhører ?
Og hvem skal man kontakte, præsten i kirken, vi tilhører, eller præsten i kirken, hvor vi gerne vil vies ?
Hvordan er proceduren i øvrigt, og hvor hurtigt kan det gå ?

På forhånd tak
Line

Kære Line,
Til lykke med at I skal giftes.
Som svar på dit spørgsmål kan jeg sige, at generelt er Folkekirken administreret sådan, at præst/personale vd den enkelte kirke er normeret efter sognestørrelse. Alt, hvad en kirke siger ja til "udensogns" fra , er egt ekstra arbejde uden løn. Til gengæld kan nøjagtig samme "bevægelse" foregå FRA sognet TIL et andet - så på den måde er der oftest en stor fleksibilitet mellem sognene - sådan lidt "give and take"!!
Hermed kender du altså lidt til overvejelserne og har måske i baghovedet, hvorfor nogle sogne siger nej til udensogns forespørgsler - enten principielt (med fuld ret) eller på grund af for stort arbejdspres (grænsen sættes så lidt mere markant ved sogne-grænsen).
Men så vil jeg sige, at I bestemt skal forsøge alligevel at spørge den præst eller kirke, hvortil I har en særlig tilknytning.
Og som svar på et af dine spøtrgsmål, kan jeg sige, at det er præsten, I skal spørge - det er ham, der svarer på den lokale kirkes vegne. I vil sikkert om HVORFOR I ønsker netop dén kirke - så tænk godt over svaret - evt tilknytning, familie, der bor i sognet, og hvis I altid går i kirke dér, er det jo oplagt, at I også er velkomne tiol bryllup.
Proceduren omkring bryllup er:
1. Find en mand (he...)
2. Find en dato og ring til præsten
3. Skaf en prøvelsesattest fra det lokale Rådhus - dette er et must for ALLE, der skal giftes - hvad enten det er i kirke eller på Rådhus. De sender jer nogle bryllupspapirer, I skal udfylde og returnere vedlagt personlige papirer, så udfærdiger rådhuset en prøvelsesattest, som vielsesmyndigheden skal have - altså præsten eller kirkekontoret - få endelig Rådhuset til at sende prøvelses-attesten direkte til kirken!
4. Få en samtale med præsten for at aftale salmer og andet praktisk omkring vielsen - og for at I kan lære hinanden lidt at kende - I skal jo dele et stort øjeblik med hinanden for Gud og mennesker.
5. Husk at sige ja 2 gange ved alteret!!
Så, Line, held og lykke med det hele - og rigtig godt og velsignet bryllup, når den tid kommer.
Venligst,
Signe Voldby, præst